رستوران های ایرانی شیراز

طرز تهیه کباب کبک

کباب کبک,www.res2ran.com

کبک پلو

مواد لازم

برنج 1000 گرم
گوشت كبك 3 عدد
پوست نارنج 3 فنجان
زيره 2 قاشق سوپخوري
زعفران 1 قاشق مرباخوري
روغن 200 گرم

 

طرز تهيه

  1. این پلو در گذشته که کبک فراوانتر بود از پلوهاي متداول بود ولي امروزه بعلت عدم دسترسي به کبک کمتر تهيه ميشود ولي چون پلویبسيار مطبوعي است طرز تهيه آن ارائه مي گردد.

  2. برنج را خيس کرده و کبک را خشک پر ميکنيم ( يعني پرهاي آنرا بدون آنکه در آبجوش بزنيم ميکشيم ) مو هاي ريز آنرا ميسوزانيم و به دقت ميشوئيم.

  3. با 2 تا 3 ليوان آب و کمي نمک و يکي دو عدد پياز خرد کرده ميگذاريم بپزد بايد بعد از پختن در حدود يک ليوان آب بيشتر نداشته باشد بعد آنرا قطعه قطعه کرده استخوانهاي درشت آنرا ميگريم, خلال تلخي گرفته را با يک ليوان شکر و يک ليوان آب چند جوش ميدهيم تا مغز خلال شيرين شود بعد آنرا از شربت خارج مينمائيم زعفران را در کمي آب جوش حل مينمائيم زيره را هم تميز کرده بعد برنج را آبکش ميکنيم ، مانند چلوي ساده و خلال و زيره را روي برنج ميگذاريم 

  4. نصف زعفران را با 3 تا 4 قاشق روغن مخلوط با آب کبک مي کنيم وقتي عرق برنج را گرفتيم روي برنج ميدهيم و پلو را در فر يا روي آتش دم ميکنيم در صورت طبخ در فر حرارت 350 درجه بمدت يکساعت تا يکساعت و نيم است موقع کشيدن پلو دو کفگير از برنج را با بقيه زعفران مخلوط کرده قطعات کبک را خارج مينمائيم پلو را در ديگ مخلوط ميکنيم و در ديس ميکشيم و قطعات کبک را روي آن قرار ميدهيم با برنج زعفراني روي آنرا ميپوشانيم و بعد کمي روغن داغ کرده روي ديس ميدهيم .

  کباب تکه ای کبک

مواد لازم

گوشت كبك 1200 گرم
آب لیموترش 2.5 فنجان
پیاز خام خلال شده 3 عدد
روغن زیتون 0.5 فنجان
كرفس خرد شده به میزان لازم
جعفری شاخه ای قدری
نمک و فلفل قدری

 

طرز تهيه

  1. کبک یکی از پرندگانی است که دارای گوشت لطیف و بسیار نرم است و بهترین خوراک آن بطریق کباب است ،پرهای کبک را بدقت میگیریم و پرهای ریز باقیمانده را بدقت می سوزانیم ، بعد آنرا بدقت می شوئیم و خشک می کنیم و گوشت آنرا مثل کباب جوجه قطعه قطعه می نمائیم و در آب لیمو و روغن زیتون و پیاز میخوابانیم 
  2. بعد قطعات آنرا بطوریکه سینه ها و رانها جدا باشند به سیخ می کشیم ابتدا رانها را روی آتش کمی برشته میکنیم ، بعد سینه ها را روی آتش میگذاریم و با حرارت ملایم آنها را برشته می سازیم و سیخ ها را مرتب پشت و رو می کنیم و از سس روغن زیتون و آب لیمو(آبلیمو را با نمک و فلفل مخلوط کنید) مرتبا روی قطعات کبک میدهیم تا هردو طرف آنها خوب کباب شود ، بدون اینکه مغز آن خشک گردد. از جعفری و کرفس برای تزیین استفاده می کنیم.

کباب کبک درسته

مواد لازم

گوشت کبک ۴ عدد
آب لیموترش ۱ فنجان
زعفران ۱ قاشق مربا خوری
روغن زیتون ۱ فنجان
کره ۱۰۰ گرم
فلفل قدری
نمک قدری

 

طرز تهيه

  1. موهای ریز کبک را روی آتش می‌سوزانیم، بعد آن را به‌دقت تمیز می‌کنیم و می‌شوئیم و خشک می‌کنیم، بعد زعفران را در کمی آب جوش حل می‌کنیم.
  2. و کمی از زعفران را با روغن زیتون و نمک و فلفل مخلوط می‌نمائیم و کبک‌ها را یک شب در این مایه می‌خوابانیم بعد درسته سیخ می‌کشیم و در فر و یا روی آتش کباب می‌کنیم (حرارت فر ۴۵۰ درجه باید باشد) سیخ‌ها را در سینی فر می‌چینیم و سینی را روی پنجره وسط فر قرار می‌دهیم و یک‌ساعت تا یک‌ساعت و نیم می‌گذاریم در فر بماند،
  3. در این فاصله کره را آب می‌کنیم و با کمی زعفران و آب لیمو مخلوط می‌نمائیم و گاهی از این سس روی کبک‌ها می‌دهیم و سیخ‌ها را پشت و رو می‌کنیم تا کبک‌ها کاملاً برشته و طلائی شود و در صورتی‌که روی آتش را کباب کنیم باید آتش یکنواخت و ملایم باشد و مرتب روی آنها را از سس کره و زعفران داد و سیخ‌ها را پشت ورو کرد تا مغر آنها کاملاً بپزد و روی آنها برشته شود و بعد در دیس تزئین می‌کنیم.
  4.  استفاده از سیر یا موسیر در موادی که کبک را درآن می خوابانیم به خوش طعم تر شدن آن کمک می کند. در کنار آن می توان از انواع سبزیجات پخته و سیب زمینی پخته یا تنوری استفاده نمود.

 

 

 

 
نظرات ارسال شده ( 5 )
  • هادی . ش  در تاریخ 23 فروردین 1392 :

    با تشکر از راهنماییتون


  • نیا  در تاریخ 29 مرداد 1395 :

    ممنون عالی بود لذت بردم


  • احمدی  در تاریخ 19 اردیبهشت 1396 :

    عالی بود


  • آفرین  در تاریخ 16 آذر 1396 :

    خیلی خوشمزه وعالی بود


  • شهروز عسکری  در تاریخ 2 اسفند 1396 :

    سلام ممنونم از راهنمایی تون ، بنظر شما میشه از کبک و بلدرچین مثل مرغ که در مرغ بریونی و مرغ سوخاری استفاده میشه استفاده کرد ، منظورم اینه که مردم استقبال میکنند میشه ازش پول در آورد ، بهتر نیست کمی مردم تنوع غذایی بیشتری داشته باشن ؟ متآسفانه نه غذاهای دریایی مثل میگو ماهی خرچنگ و ... نه گوشت ماکیان منظورم همین پرنده ها از قبیل غاز و اردک و کبک و بوقلمون و... باوجود اینهمه ارزش غذایی بالایی که دارن همش گوشت مرغ و گوسفند میشناسیم که این خیلی بده .البته نظرمنه لطفآ جواب سؤالم فراموش نشه ممنونم


جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
پیش غذا سوپ سبزیجات

رستوران های ایرانی © 2009