رستوران های ایرانی شیراز

طرز تهیه دمی لخلاخ

دمی لخلاخ 

مواد لازم

برنج 3 پیمانه
آب 5 پیمانه
نمک به مقدار لازم
فیله ماهی خرد شده 800 گرم
زردچوبه 1 قاشق چای خوری
زعفران حل شده در اب 2 قاشق سوپ خوری
فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم
سیرکوبیده شده 4 حبه
پیازداغ یک چهارم پیمانه
کره یک دوم پیمانه
شبت خرد شده 250گرم
گرد لیموعمانی 1 قاشق چای خوری

طرز تهيه

  1. ابتدا باید برنج را بشویید و با آب و نمک ، یکی دو ساعت خیس کنید.باید پیمانه آب و نمک برای پختن برنج به صورت کته ،مناسب باشد. یعنی به اضای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب به آن اضافه کنید.( 3 پیمانه برنج =4 پیمانه آب)
  2. فیله ماهی خرد شده را هم با نیمی از زعفران ، نمک ، فلفل و زردچوبه آغشته کنید .  تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا روغن داغ شود.سیر کوبیده شده را در روغن سرخ کنید. سپس سیر و پیاز داغ را با هم مخلوط کنید و در ظرف دیگری بگذارید.
  3. بعد ماهی مزه دار شده را در روغن سرخ کنید .سپس  پیاز و سیر مخلوط شده را به ماهی اضافه کنید. برنج را روی حرارت بالا قرار دهید و مقداری کره داخل آن بریزید تا برنج به جوش بیاید.
  4. زمانی که آب برنج در حال خشک شدن بود ، شبت و نصفی از مخلوط ماهی را به آن اضافه کنید و یکی دو بار با چنگال هم بزنید و  بگذارید تا آب برنج کاملا تمام شود. بقیه برنج را در گوشه ای از برنج بریزد و در ظرف را بببندید و حرارت را کم کنید تا برنج دم بکشد.
  5. بعد از اینکه برنج پخت ، قسمت زعفرانی آن را جدا کنید و بقیه برنج را در ظرف مورد نظر بکشید و بعد برنج زعفرانی را به همراه گرد لیمو و بقیه ماهی روی برنج بریزید.
  6. نکته: 1.اندازه شبت داده شده بر مبنای پاک شده است. مقدار پاک شده آن 500گرم می باشد.  2.به جای شبت تازه می توانید از 40گرم شبت خشک استفاده کنید.
 
نظرات ارسال شده ( 0 )
جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
پیش غذا دلمه برگ انگور

رستوران های ایرانی © 2009