رستوران های ایرانی

غذاهای سنتی

طرز تهیه دمی لخلاخ

دمی لخلاخ 

مواد لازم

برنج 3 پیمانه
آب 5 پیمانه
نمک به مقدار لازم
فیله ماهی خرد شده 800 گرم
زردچوبه 1 قاشق چای خوری
زعفران حل شده در اب 2 قاشق سوپ خوری
فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم
سیرکوبیده شده 4 حبه
پیازداغ یک چهارم پیمانه
کره یک دوم پیمانه
شبت خرد شده 250گرم
گرد لیموعمانی 1 قاشق چای خوری

طرز تهيه

  1. ابتدا باید برنج را بشویید و با آب و نمک ، یکی دو ساعت خیس کنید.باید پیمانه آب و نمک برای پختن برنج به صورت کته ،مناسب باشد. یعنی به اضای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب به آن اضافه کنید.( 3 پیمانه برنج =4 پیمانه آب)
  2. فیله ماهی خرد شده را هم با نیمی از زعفران ، نمک ، فلفل و زردچوبه آغشته کنید .  تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا روغن داغ شود.سیر کوبیده شده را در روغن سرخ کنید. سپس سیر و پیاز داغ را با هم مخلوط کنید و در ظرف دیگری بگذارید.
  3. بعد ماهی مزه دار شده را در روغن سرخ کنید .سپس  پیاز و سیر مخلوط شده را به ماهی اضافه کنید. برنج را روی حرارت بالا قرار دهید و مقداری کره داخل آن بریزید تا برنج به جوش بیاید.
  4. زمانی که آب برنج در حال خشک شدن بود ، شبت و نصفی از مخلوط ماهی را به آن اضافه کنید و یکی دو بار با چنگال هم بزنید و  بگذارید تا آب برنج کاملا تمام شود. بقیه برنج را در گوشه ای از برنج بریزد و در ظرف را بببندید و حرارت را کم کنید تا برنج دم بکشد.
  5. بعد از اینکه برنج پخت ، قسمت زعفرانی آن را جدا کنید و بقیه برنج را در ظرف مورد نظر بکشید و بعد برنج زعفرانی را به همراه گرد لیمو و بقیه ماهی روی برنج بریزید.
  6. نکته: 1.اندازه شبت داده شده بر مبنای پاک شده است. مقدار پاک شده آن 500گرم می باشد.  2.به جای شبت تازه می توانید از 40گرم شبت خشک استفاده کنید.
res2ran.com