رستوران های ایرانی شیراز

اندر خواص پنیر موزارلا

 خواص پنیر موزارلا،www.res2ran.com

 

شیر استفاده‌شده در موزارلا شیر خام یا شیر پاستوریزه می‌باشد. این پنیر طعم خوبی دارد و برای تهیه‌ی پیتزا و غذاهای ایتالیایی دیگر مانند لازانیا بسیار مناسب است. با ما باشید تا با خواص این پنیر فرنگی پرطرفدار بیشتر آشنا شوید.

 

موزارلا از کجا آمده است؟

موزارلا در قرن هفتم میلادی و در ایتالیا متولد شد. در آن زمان بوفالوهای آسیایی به این کشور برده شدند تا زمین را شخم بزنند. به تدریج از شیر این حیوانات برای تهیه‌ی پنیر استفاده کردند. پنیر موزارلا خیلی زود طرفداران زیادی پیدا کرد و در قرن هفدهم تولیدکنندگان محصولات لبنی، برای پاسخگویی به نیاز و درخواست مصرف‌کنندگان از شیر گاو برای تهیه‌ی این پنیر استفاده کردند.

 

موزارلا: از پروتئین تا کلسیم

پنیر موزارلا حاوی پروتئین و چربی‌ها (اسیدهای چرب اشباع‌شده‌ی ضروری) می‌باشد. میزان چربی این پنیر بین 15 تا 20 درصد می‌باشد. موزارلا منبع خوب کلسیم و فسفر است که برای سلامتی لازم و ضروری‌اند. در واقع 30 گرم از این پنیر 13 درصد نیاز روزانه‌ی یک فرد بزرگ‌سال را به کلسیم و فسفر تامین می‌کند.

موزارلا از ویتامین‌های خوبی برخوردار است مانند ویتامین B12 و B3.  سی گرم از این پنیر 10 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این دو ویتامین را تامین می‌کند. موزارلا همچنین حاوی میزان کمی ویتامین A،B2 و ویتامین D نیز می‌باشد. باید بدانید که میزان نمک موجود در این پنیر متعادل است.

 

اندر خواص موزارلا

موزارلا نیز مانند دیگر اعضای خانواده‌ی لبنی منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم می‌باشد که به خوبی جذب بدن می‌شود. وجود پروتئین‌ها، لاکتوز، ویتامین D و فسفر در این پنیر میزان جذب کلسیم را بیشتر می‌کند. حتماً می‌دانید که وجود کلسیم برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها لازم و ضروری است. فرقی نمی‌کند شما در چه سن و سالی هستند. باید همیشه به فکر تامین کلسیم بدنتان باشید. این ماده‌ی معدنی همچنین در بیشتر فرآیندهای حیاتی بدن مانند انقباض عضلات، انعقاد خون، تنظیم فشارخون، انتقال واکنش‌های عصبی، عملکرد هورمون‌ها، فعالیت‌های آنزیمی و احیای سلولی شرکت دارد. مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این موزارلا منبع خوب فسفر محسوب می‌شود که خاصیت اسیدی استخوان هاو دندان‌ها را کاهش داده و به احیای بافت‌ها کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که پنیرها حاوی میزان قابل‌توجهی پروتئین می‌باشد که برای گیاه‌خواران مفید است. باید بدانید که ارزش بیولوژیکی پروتئین موجود در پنیر قابل‌مقایسه با گوشت می‌باشد.

موزارلا یکی از منابع غذایی ویتامین B12 نیز می‌باشد که برای بدن لازم و ضروری است. این ویتامین در رشد و تقسیم سلولی، حفظ تعادل سیستم عصبی، سنتز پروتئین، ساخت گلبول‌های قرمز، سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها نقش موثری دارد. درست است که گوشت و ماهی جزو اصلی‌ترین منابع ویتامین B12 می‌باشند اما گیاه‌خواران می‌توانند با مصرف بیشتر پنیر موزارلا ویتامین بدنشان را تامین کنند و دچار کمبود نشوند.

اگرچه مصرف زیاد اسیدهای چرب اشباع‌شده باعث افزایش کلسترول بد خون می‌شود اما با این حال این اسیدهای چرب نقش موثری در سلامت بدن دارند از جمله اینکه در ساخت غشای سلولی شرکت دارند و به جذب و مصرف ویتامین‌های A،D،E و K کمک می‌کنند.

 

آیا مصرف موزارلا می‌تواند خطرناک باشد؟

بهتر است خانم‌های باردار از پنیرهای تهیه‌شده از شیر پاستوریزه استفاده کنند تا از آلودگی با باکتری‌ها به ویژه باکتری لیستریا در امان بمانند. پنیرها، سرشار از چربی‌ها به ویژه اسیدهای چرب اشباع شده هستند که مصرف زیاد آن باعث چاقی یا افزایش کلسترول بد خون می‌شود. برای بهره‌مندی از خواص این پنیر لازم است از زیاده‌روی بپرهیزید و تغذیه‌ی سالمی (سرشار از میوه‌ها و سبزیجات) داشته باشید.

 

ارزش غذایی موزارلا

هر 100 گرم موزارلا دارای ترکیبات زیر است:

انرژی                240 کیلوکالری

پروتئین               18.4 گرم

لیپیدها               17.5 گرم

گلوسیدها          2.5 گرم

آب                     57.7 گرم

 

لیپیدهای موزارلا عبارت است از:

کلسترول                                              65.5 میلی‌گرم

اسیدهای چرب اشباع‌شده                    10.7 گرم

اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی مونو        5.33 گرم

اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی پولی       0.62 گرم

 

گلوسیدهای موجود در موزارلا عبارت است از:

قندهای ساده        1.03 گرم

ساکاروز                  0.03 گرم

گلوکز                     0.56 گرم

فروکتوز                  0.15 گرم

لاکتوز                     0.07 گرم

گالاکتوز                   0.15 گرم

مالتوز                     0.08 گرم

 

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در 100 گرم پنیر موزارلا:

فسفر                        365 میلی‌گرم

کلسیم                       403 میلی‌گرم

سدیم                         200 میلی‌گرم

منیزیم                        25 میلی‌گرم

آهن                            0.2 میلی‌گرم

زینک(روی)                  2.9 میلی‌گرم

مس                           0.01 میلی‌گرم

ویتامین ب1                 0.04 میلی‌گرم

ویتامین ب2                 0.35 میلی‌گرم

ویتامین ب3                 0.19 میلی‌گرم

ویتامین ب6                 0.07 میلی‌گرم

ویتامین ای                 0.33 میلی‌گرم

 

البته باید بدانید که موزارلا همچنین حاوی سلنیوم، ید، ویتامین A و پیش ساز ویتامین A، بتاکاروتن و فولات نیز می‌باشد.

 


 
نظرات ارسال شده ( 0 )
جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
دریایی کوکتل میگو

رستوران های ایرانی © 2009