رستوران های ایرانی شیراز

بایدها ونبایدهای غذاخوردن

بایدها ونبایدهای غذاخوردن،www.res2ran.com

 

بایدها :

* سفره آرایی

چیدمان زیبای سفره تاثیر بسیار زیادی روی اشتها دارد و کسانی که غذا را با اشتها می‌ خورند، معمولا در هضم آن دچار کمترین مشکل می ‌شوند و این یعنی یک غذا خوردن موفق.

 

* استفاده از رنگ‌ های متنوع در غذا

خیلی‌ ها که البته اغلب چاق هستند و یا از چاق شدن می ترسند، ترجیح می‌ دهند غذایی بدشکل و بی ‌رنگ را تناول کنند. آن ها به خیال خود با این روش، اشتهای شان را کور می ‌کنند. غافل از این که با این کار، همیشه حسرت خوردن و لذت بردن را در ضمیر ناخودآگاه خود قوی و درنده باقی می‌ گذارند، بنابراین توصیه می ‌کنیم همیشه و در هر شرایطی بشقابی رنگارنگ برای خود مهیا کنید.

 

* دعای سفره

این مراسم پسندیده از یادگارهای خوب بزرگان و نیاکان ماست. امروزه از نظر علمی ‌ثابت شده این دعا هر چند ساده و کوتاه، می ‌تواند روی آرایش مولکولی مواد غذایی تاثیر گذاشته و آن ها را خوش ‌مزه و مفیدتر سازد.

 

* جویدن

خیلی ها سوال می ‌کنند یک لقمه را چند بار باید بجویم؟ بدیهی است این سوال را نمی‌ توان با یک عدد مشخص جواب داد، چون شاید آش را با 3 بار جویدن و نان سنگک را حداقل با 20 بار جویدن بتوان بلعید. پس بهتر است بگوییم یک لقمه را آن قدر باید جوید که متوجه بلعیدن آن نشد، درست مانند بزاق دهان تان که هر لحظه می ‌بلعید، بدون این که متوجه آن باشید.

 

* آب

خیلی‌ ها به این دلیل با غذا آب می‌ خورند که در بلع سریع غذا به آن ها کمک کند که البته کار درست، خوب جویدن است و نه فرو دادن غذا با آب. اما به آن هایی که به خاطر تشنگی با غذا آب می ‌خورند، باید بگوییم خوردن آب در صورت نیاز اشکالی ندارد، اما بهتر است آب یخ نباشد.

 

* نشستن پشت میز

سفره‌ های سنتی ما چندان برای غذا خوردن مناسب نیستند، چون شما را مجبور می‌ کند چهار زانو نشسته یا روی سفره خم شوید که در هر دو صورت برای ستون فقرات و زانو های شما مضر است. میزهای کوچک مدل آسیای جنوب شرقی (مثل ژاپنی ها) از همه مناسب‌‌ ترند، چون هم از خم شدن شما جلوگیری می‌ کنند، هم نیاز به آویزان نگه داشتن پاهای خسته شما پس از یک روز کاری نیست.

 

نبایدها :

* عجله

کار شیطان است، به خصوص در خوردن غذا.

 

* صحبت زیاد

بهتر است اگر حرفی برای گفتن دارید، آن را به بعد از غذا خوردن موکول کنید. البته بهتر است جواب همسرتان را که از شما سوالی می ‌پرسد، بدهید و یا موضوعی خوشایند را که امروز برایش اتفاق افتاده است، بشنوید، اما هرقدر مسایل مهم و هیجانی را سر سفره مطرح نکنید، غذا بیشتر به شما می‌ چسبد. سعی کنید این لحظات را به خاطراتی خوش مبدل کنید.

 

* تلویزیون

تماشا کردن برنامه‌ های جذاب تلویزیون را فراموش کنید. منظور آن است که در هنگام صرف غذا آن را خاموش کنید. ذهن شما در هنگام غذا خوردن باید روی مزه غذاها متمرکز باشد. نگران نباشید با ندیدن تلویزیون، چیزی را از دست نخواهید داد.

 

* کتاب خواندن و کار با کامپیوتر

بعضی‌ ها غذا خوردن را نوعی وقت تلف کردن تلقی می کنند!! به همین دلیل ترجیح می ‌دهند کارهای عقب مانده‌ ی خود را مانند روزنامه خواندن، چک کردن ایمیل‌، خواندن کتاب و یا حل جدول ، همراه با غذا خوردن انجام دهند.

به این ترتیب، از این که وقت گرانبهای خود را به انجام کاری تکراری و بی ‌ثمر مثل غذا خوردن نگذرانده‌ اند، خوشحال می شوند و عذاب وجدان آن ها کم می ‌گردد!! غافل از این که ما از صبح تا شب می ‌دویم تا یک لقمه نان دربیاوریم و آن را با لذت بخوریم، نه این که کتاب بخوانیم و لقمه ‌های نجویده ی غذا را به زور آب، به معده ‌مان بفرستیم.

 

* موسیقی

اگر در گوش کردن به موسیقی چند نکته را رعایت کنیم، بد نیست: صدای موسیقی، کم باشد. موسیقی ملایم باشد. موسیقی نباید به گونه ای باشد که حواس شما را پرت کند. یادتان باشد غذا باید با تمرکز حواس میل شود.

 

* ریزه ‌خواری

اگر کودک شما در هنگام کار ماشین لباس‌شویی، ناگهان درب آن را باز کند تا مثلا لباس عروسکش را که جا مانده داخل آن بیندازد، شما چه کار خواهید کرد؟ آیا می ‌دانید ریزه خواری نیز همین بلا را بر سر دستگاه گوارش شما که مشغول کار هضم و جذب غذاست، می ‌آورد؟

 

 
نظرات ارسال شده ( 0 )
جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
نوشیدنی کاپوچینو

رستوران های ایرانی © 2009