رستوران های ایرانی شیراز

آشنایی با خواص شاتوت

خواص شاتوت,www.res2ran.com

شاتوت، با داشتن مواد مغذی مختلف به‌عنوان یک میوه سلامت مطرح است.

شا‌توت گونه‌ای از توت است که اصل آن از ایران است. بین خانواده توت، درخت شاتوت از همه کوچک‌تر است . این درخت طول عمر طولانی‌ای دارد و می‌تواند برای چند صد سال زنده بماند .

میوه شاتوت بزرگتر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع است. شاتوت را می‌توان به شکل‌های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار داد.

وجود مواد مغذی بسیار و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به‌ عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.

محققان انجمن تغذیه آمریکا، شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانی قرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شا‌توت از آن ناشی می‌شود.

شا‌توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری,سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و سکته مغزی.

شاتوت‌ها، گوشتی و خوشمزه هستند و دارای کالری پایینی بوده (در هر 100 گرم، 43 کالری) و سرشار از خواص سلامتی برای بدن هستند.

این نوع توت حاوی منبع خوبی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بالایی است.
مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت‌زا ‌افزایش داده و التهاب را از بین برده و با رادیکال‌های آزاد مضر برای بدن مبارزه می‌کنند.

شاتوت‌ها حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A و یتامین E هستند.

شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن هستند که بندرت در دیگر انواع توت‌ها پیدا می‌شود.

این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند.

شاتوت دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس از گروه ویتامین‌ها و نیز ویتامین K است.

این نوع توت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B6,نیاسین, ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این ویتامین‌ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها کمک می‌کنند.

همچنین,مصرف ویتامین و مولتی‌ویتامین‌هایی که به‌صورت مصنوعی تهیه و عرضه می‌شوند در زندگی روزمره مردمی که خودشان را از بسیاری از مواد غذایی طبیعی محروم کرده‌اند به یک عادت روزمره تبدیل شده است؛ غافل از اینکه همین ویتامین و مولتی‌ویتامین‌های مصنوعی خود گاهی با عوارضی به‌مراتب بد‌تر همراه می‌شوند.

 این در حالی است که محققان می‌گویند تاکنون هیچ بررسی علمی نشان نداده است که استفاده از ویتامین‌ها به‌صورت دارو می‌تواند باعث ایجاد سلامت شود. در عین حالی‌که ویتامین‌ها البته به‌صورت طبیعی‌شان جزء لاینفک زندگی سالم هر فردی به‌حساب می‌آید. در کنار این مسئله هشدار جدی متخصصان تغذیه را نیز باید درنظر گرفت که زندگی مدرن افراد آنها را به داروها و مولتی ویتامین‌های مکمل بسیار وابسته‌تر کرده و در مقابل به همان اندازه از مصرف مواد غذایی طبیعی دور کرده است.

مقدمه حاضر برای توصیه به مصرف یکی از میوه‌های خوش‌رنگ و خوشمزه‌ای است که بنابر حضور فصلی‌اش اکنون در بسیاری از مغازه‌های میوه‌فروشی یا حتی باغ‌های میوه خودنمایی می‌کند. شاتوت میوه‌ای که آن را یک مولتی ویتامین طبیعی نیز می‌شناسند. از نظر طبیعت‌درمانگران وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون در شاتوت (درجه ظرفیت جذب رادیکال‌های آزاد) آن را که یک شاخص اندازه‌گیری تأثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان‌ است، به رقم 5350در هر 100گرم رسانده است.

طبیعت درمانگران در توضیح توصیه به مصرف شاتوت می‌گویند، این نوع توت حاوی یک منبع عالی ویتامین C است و دارای آنتی‌اکسیدان بالایی است که ضمن افزایش قدرت مقاومت بدن در برابر عوامل عفونت‌زا، برای کاهش التهاب و همینطور مبارزه با رادیکال‌های آزاد مضر بدن نیز مؤثر است.

از نظربرخی از متخصصان تغذیه مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ‌های خونی می‌شود. این عصاره دارای آنتی‌‌اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانیدین است که به بهبود بافت پیوندی آسیب‌دیده کمک می‌کند و مصرف میوه شاتوت نیز اثر مشابهی در رفع این مشکل دارد.

در طب سنتی غرغره‌کردن آب این میوه محبوب برای بهبود زخم‌ها و جوش‌‌های دهان و همینطور ورم حلق، درد گلو و تورم لثه توصیه شده است. مطالعات علمی همچنین نشان می‌دهد وجود روزانه شاتوت در برنامه غذایی افراد به بهبود عملکرد مغز و همینطور رفع خستگی فکری کمک شایانی می‌کند. در این مطالعات گفته شده است فلاوونوئیدها ازجمله آنتوسیانین و فلاوانول‌های موجود در این میوه و خانواده آن از طریق راه ویژه‌ای در هیپوتالاموس مغز می‌توانند پروتئین‌‌های خاصی را فعال کرده و حافظه را تقویت کنند.

 

 
نظرات ارسال شده ( 0 )
جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
سالاد اندونزی

رستوران های ایرانی © 2009