رستوران های ایرانی شیراز

کیوی,کوچک اما مقوی

کیوی,www.res2ran.com

یک بنده خدایی بار اول که کیوی دیده بود سۆال کرده بود این «سیب زمینی‌های موکت شده» دیگر چیست؟ البته این دوست ما پُر بیراه هم نگفته است. پوست کمی خشن و پرزدار کیوی آدم را یاد موکت می‌اندازد. اما آیا می‌دانید زیر این پوست به ظاهر خشن چه می‌گذرد؟

کیوی یکی از میوه های مغذی و در عین حال کم کالری است. گوشت سبز این میوه سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که بدن ما به خصوص در فصل سرما به آن‌ها نیاز بیشتری دارد.

کیوی سرشار از ویتامین C می‌باشد و در این باره حتی گوی سبقت را از پرتقال هم ربوده است. علاوه بر این کیوی سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان های دیگر نیز می‌باشد. حالا که هوا سرد شده است خوردن روزانه یک عدد کیوی بسیاری از بیماری‌های فصل سرما را از شما دور می‌کند. برای مرور خواص بی‌شمار این میوه‌ی مفید با ما همراه باشید.

کیوی از کجا آمده است؟

چینی‌ها نخستین مردمانی بودند که کیوی کشت کردند. در آن زمان به کیوی «انگور فرنگی چینی» می‌گفتند. در اوایل قرن بیستم کیوی راه خود را به ایالات متحده‌ی آمریکا، اروپا و زولاند نو باز کرد و این کشورها نیز شروع به کشت این میوه کردند. در دهه‌ی پنجاه میلادی مردم زلاند نو نام دیگری برای انگور فرنگی چینی انتخاب کردند یعنی همین «کیوی». این نام برگرفته از نام پرنده ای است که نشان ملی این کشور محسوب می‌شود. این کشور بعد از ایتالیا و چین بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی کیوی در دنیا می‌باشد.

خواص تغذیه ای کیوی:

هر 100 گرم کیوی حاوی 10 گرم گلوسید (قند) است برای همین یکی از میوه های کم کالری و مفید محسوب می‌شود. در واقع می‌توان این میوه را یکی از همیاران لاغری دانست. کیوی سرشار از مواد معدنی متنوعی مانند پتاسیم,منیزیم,کلسیم و آهن می‌باشد. اما مهم‌ترین فایده‌ی کیوی در ترکیبات آنتی اکسیدانی آن می‌باشد.

کیوی قهرمان ویتامین C:

یک عدد کیوی ویتامین C روزانه‌ی بدن ما را تأمین می‌کند به خاطر این که هر 100 گرم کیوی حدود 80 میلی گرم ویتامین C دارد. یعنی حدود دو برابر بیشتر از یک عدد پرتقال. باید بدانید که این میزان پرتقال حاوی 50 میلی گرم ویتامین C می‌باشد. برای همین است که می‌گوییم در رقابت بین کیوی و پرتقال این کیوی است که جایگاه قهرمانی را به خود اختصاص خواهد داد.

حتماً می‌دانید که ویتامین C برای بهبود عملکرد ارگان‌های ما لازم است. این ویتامین بدن را مجهز می‌کند تا در برابر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی مقاومت بیشتری نشان دهد، آهن بیشتری جذب کند و بهتر با رادیکال‌های آزاد مقابله کند.

کیوی همچنین سرشار از ویتامین E می‌باشد. در واقع هر 100 گرم کیوی حاوی 3 میلی گرم ویتامین E می‌باشد که باز هم از سیب و یا پرتقال بیشتر است. این ویتامین به خاطر داشتن خواص آنتی اکسیدانی شهرت دارد. ویتامین E خاصیت ارتجاعی پوست را بالا می‌برد و آن‌را در وضعیت بهتری نگه می‌دارد.

در نهایت باید بدانید که فیبرهای زیادی که در گوشت و در دانه های سیاه این میوه قرار دارد برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند بسیار مفید است.

کیوی بمب آنتی اکسیدان ها:

علاوه بر ویتامین C و ویتامین E که خواص آنتی اکسیدانی دارند کیوی حاوی پولیفنول ها نیز می‌باشد. این مواد که بیشتر در انار,آلبالو, شکلات سیاه و غیره وجود دارد تأثیر زیادی در مقابله با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد دارند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که باعث پیری سلول‌ها می‌شوند. این آنتی اکسیدان ها از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند.

حواستان باشد موقع خرید، کیوی‌های نرم و بدون لک را انتخاب کنید. البته کیوی‌هایی که خیلی رسیده و نرم شده‌اند خیلی مناسب نیستند. اگر قصد دارید چند روز بعد از خرید از این میوه ها استفاده کنید بهتر است کیوی‌های کمی سفت‌تر را انتخاب کنید تا در چند روز آینده برسند. برای این کار باید کیوی‌ها را در بیرون از یخچال نگهداری کنید. اگر کیوی کنار سیب قرار بگیرد زودتر می‌رسد.

 

 
نظرات ارسال شده ( 0 )
جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
پیتزا سیسیلی

رستوران های ایرانی © 2009