رستوران های ایرانی شیراز

خواص شلغم

شلغم,www.res2ran.com

 

شلغم گیاهی بسیار مقوی و مغذی است که به دلیل دارا بودن قند گیاهی و املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم، جزو مواد غذایی بسیار با ارزش محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا,شلغم  یک منبع غنی از فولیک اسید، اسید پانتوتنیک، ویتامین‌های ث، ب و آ و همچنین املاح معدنی ضروری شامل فسفر، کلسیم، گوگرد، منیزیم و ید، مس است.

سایت تخصصی تغذیه تحت عنوان «اوری نوترینت» در مقاله جدیدی در این باره آورده است: شلغم یکی از پاک کننده‌ها و مواد خون‌ساز مفید است و کلسیم و منیزیم موجود در آن نقش به سزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان دارد.

در این مقاله همچنین آمده است: شلغم بسیار مقوی و اشتها آور است. شلغم سرفه را تسکین می‌دهد و برای معده و روده نیز مقوی است. آب شلغم، قند خون را پائین می‌آورد و قرقره کردن آب شلغم پخته برای درمان گلودرد موثر است.

یکی دیگر از مزایای نوشیدن آب شلغم درمان جوش صورت است. شلغم همچنین به تقویت حافظه کمک می‌کند و به دلیل دارا بودن مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین ب 1 برای درمان کم خونی بسیار مفید است. این گیاه پرخاصیت همچنین برای رشد و نمو استخوانها سودمند است و به همین خاطر مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.

شلغم مهمترین گیاه ضد‌سرطان محسوب می‌شود تا جایی که حتی گسترش سرطان را متوقف می‌کند. شلغم پخته نیز دارویی بسیار موثر برای درمان برونشیت است. این ماده غذایی سودمند حاوی نشاسته، پروتئین و سلولز است و به همین سبب به عنوان یکی ماده غذایی نیروزا شناخته می‌شود.

اگر به ناراحتی معده مبتلا نیستید به یاد داشته باشید که خواص آب شلغم خام بیشتر از شلغم پخته است اما به طور کلی آب شلغم، بدن را تمیز کرده و مواد سمی را از بدن خارج می‌سازد.

 

سایر فواید شلغم:

این سبزی از انواع سبزی های نادری است كه دارای ارسنیك و روبیدیم است. این دو عنصر با كمك گوگرد در جلوگیری از مرض جذام نقش مهمی دارند.

فواید دیگر شلغم به قرار زیر است :

- شلغم اشتها را تحریك می كند

- شلغم سنگ های مثانه ، كلیه و كبد را خرد، و ادرار را زیاد می كند.

- شلغم به علت داشتن ویتامین های A , B , C ، بر نور چشم و قدرت بینایی می افزاید.

- ریشه شلغم اثر نرم كنندگی دارد و در رفع سیاه سرفه و آسم به صورت جوشانده های غلیظ و مخلوط با عسل ، مورد استفاده قرار می گیرد.

- جوشانده ی غلیظ شلغم به شكل مرهم ، در تسكین دردهای مفصلی ، نقرس ، آبسه ها ، سرمازدگی و غیره به كار می رود.

- شلغم دارای یك ماده ضد عفونی قوی است و به همین جهت در درمان سرماخوردگی و بیماری های عفونی تاثیر بسیار زیادی دارد.

- شلغم حاوی فسفر ، كلسیم ، آهن و ویتامین های B , Cاست و سبب افزایش نیروی جنسی و تقویت عمومی بدن می شود.

 - شلغم برای رشد و استحكام استخوان بندی بسیار مفید است.

- اگر ریشه های نازك و باریك روی شلغم ،  خشك و ساییده شده و سپس با عسل مخلوط شود ، برای سختی ادرار مفید خواهد بود و بسیاری از امراض مجاری ادرار را درمان می كند.

- آب شلغم به سبب داشتن انسولین گیاهی و ویتامین های مفید برای درمان مرض قند و سنگ مثانه مفید است.

- شلغم به علت داشتن ویتامین Cاز رقیق شدن خون جلوگیری كرده و به علت وجود همین ویتامین ، مانع از خونریزی می شود و خستگی را برطرف می كند.

- شلغم به سبب داشتن ویتامینA برای تسكین خارش و دردهای مفصلی ، سرما خوردگی ، نقرس و معالجه ترَك به صورت استعمال خارجی مفید است . برای این منظور باید شلغم را در مقدار كمی آب پخته  و به صورت مرهم درمحل مورد نظرقرار دهید.در بیماری نقرس و درد مفاصل ، یك عدد شلغم را پخته و آن را ریز ریز كنید و به شكل فرنی درآورید، سپس مانند مرهمی روی مفاصلی كه درد می كند ، بگذارید.

- تخم شلغم از نظر تمام خواص و اعمال ، از شلغم مفیدترو قوی تر است. شیوه و مقدار مصرف آن نیز به این گونه است كه در هر دقیقه حدود 25/6 گرم آن را همراه با عسل یا شربت، برای معالجه امراض یاد شده می خورند.

- مصرف شلغم در درمان كم خونی ، تجویز شده است ، زیرا در افزایش گلبول های قرمز خون ، بسیار موثر است.

- شربت شلغم برای معالجه سیاه سرفه ی بچه ها مفید است و مصرف این شربت هیچ ضرری برای بچه ها ندارد.

 

 
نظرات ارسال شده ( 0 )
جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
چلویی  چلو ماهی

رستوران های ایرانی © 2009