رستوران های ایرانی شیراز

دوغ,نوشیدنی سالم و غنی

دوغ,www.res2ran.com

یک دکترای شیمی مواد غذایی در دانشکده داروسازی زنجان با بیان اینکه قند بالای نوشابه‌ها موجب سیری زودهنگام در موقع غذا خوردن می‌شود، دوغ را بهترین جایگزین مصرف نوشابه و سالم‌ترین نوشیدنی بعد از آب عنوان کرد.

دکتر مهران محسنی در گفت وگو با ایسنا، افزود: میزان بالای قند نوشابه‌ها همچنین موجب تغییر رژیم غذایی به سمت مصرف بیشتر مواد قندی می‌شود.

وی ترکیبات فسفات موجود در نوشابه‌ها را بزرگترین آسیب این نوشیدنی پرطرفدار دانست و افزود: مصرف نوشابه به همراه غذا، موجب دفع کلسیم می‌شود که در بلند مدت به بافت استخوانی آسیب می‌زند.

وی دوغ را بهترین جایگزین مصرف نوشابه و سالم‌ترین نوشیدنی بعد از آب عنوان کرد و اظهار داشت: این نوشیدنی مغذی و پرفایده، دارای مقادیر بالایی از کلسیم است.

این عضو هیات علمی گروه کنترل غذا و داروی دانشکده داروسازی کاهش هیجان و آرامش را از حالت‌های مفید بعد از مصرف دوغ نام برد و تصریح کرد: نوشیدن دوغ موجب ورود آب فراوان و همچنین انتقال املاح و ویتامین‌های شیر به بدن می‌شود.

محسنی، ماء‌الشعیرها و دلسترها را به عنوان نوشیدنی‌های مفید عنوان کرد و افزود: این نوشیدنی‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین و املاح هستند.

وی نوشیدن ماء‌الشعیر و دلستر را برای افراد مبتلا به انواع سنگ‌های کلیه توصیه و اظهار کرد: نوشیدن این مایعات موجب دفع مکرر مایعات از کلیه شده و این امر به خودی خود مانع از تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

همچنین کارشناس مواد غذایی مرکز بهداشت استان یزد ضمن بیان این مطلب گفت: یک نوشیدنی لبنی مناسب که می‌تواند جای نوشابه را در سبد غذایی تمام ما ایرانی‌ها بگیرد، دوغ است.

محمدرضا زارع افزود: دوغ یک نوشیدنی سالم و مفید بوده که تأمین کننده یک چهارم نیاز روزانه به کلسیم و حاوی ویتامین‌های B2 و B6 و B12 است و قوی کننده استخوان‌ها می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ وی خاطرنشان ساخت: دوغ علاوه بر مزایای تغذیه‌ای، حاوی باکتری‌های مفیدی است که اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند.

اگر به طور مرتب دوغ مصرف شود، باکتری‌های مفید استرپتوکوکوس، ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگارس موجود در آن، در دستگاه گوارش لانه کرده و اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش می‌گذارد.

این کارشناس متذکرشد: مصرف دوغ همچنین موجب عدم رشد ارگانیسم‌های مضر می‌شود.

وی در ادامه افزود: بهتر است هنگام مصرف مواد غذایی به کیفیت و اثر آن بر سلامتی بدن توجه داشت. دوغ به عنوان یک نوشیدنی سالم و غنی بر نوشابه ارحجیت دارد.

 

 
نظرات ارسال شده ( 0 )
جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
سالاد ماکارونی

رستوران های ایرانی © 2009