رستوران های ایرانی

رستوران داری

عوامل موفقیت در رستوران داری

عوامل موفقیت در رستوران داری،www.res2ran.com

عوامل موفقیت در رستوران داری

 

تعريف موفقيت در حرفه رستوران داري چندان ساده نيست. زيرا موفقيت از نظر افراد مختلف تعاريف متفاوتي دارد. عده اي آنرا در داشتن يک زندگي مرفه ميدانند و از نظر عده اي حرفه موفق به معناي گسترش دادن کار، خريداري کردن سهام بيشتر،کارمندان بيشتر و ... است.اما علي رغم برداشتهاي شخصي از موفقيت، اصول پايه در حرفه رستوران داري هرگز تغيير نميکنند. در اينجا به 20 عامل اصلي موفقيت در اين حرفه اشاره ميکنيم:

1) يک تعريف جامع از رستورانتان داشته باشيد. آيا ميتوانيد به وضوح اعلام کنيد که رستوران شما چه محيط،چه نوع غذا و چه نوع سرويسي به مشتريان خود ارائه ميکند؟ اگر نتوانيد اين کار را انجام دهيد، نميدانيد چه نوع رستوراني داريد و طبعا مشتريان شما هم اشخاصي خواهند بود که نميدانند چه ميخواهند و البته تعداد اين افراد زياد نيست!

2) تيپ مراجعين خود را بشناسيد و بدانيد از کجا مي آيند، آيا مشتري گذري هستند يا ثابت؟ آيا مشتريان ثابت شما رو به افزايش هستند؟ از نظر تجاري محل رستوران شما چگونه است؟

3) محل رستوران صرف نظر از اينکه چه نوع مشترياني دارد، بايد قابل دسترسي باشد.

4) درارائه نوع سرويس و محصولات خود خلاق باشيد و ببينيد که چه عواملي موجب شاخص شدن رستوران شما خواهند شد.
5) براي خدمات خود ارزش کافي قائل شويد.مشتريان رستوران در حال حاضر بسيار مجرب تر و پرتوقع تر از سابق هستند. امکان انتخابهاي متعدد و ارائه خدمات به بهترين وجه موجب ميشود تا مشتري با رضايت تمام قيمت پيشنهادي را بپذيرد.

6) بازاريابي هدفمند داشته باشيد. مطمئن شويد که بازاريابي شما بر اساس نوع منطقه تجاري، خصوصيات اجتماعي و سني مشتريان و عادات خريد کردن آنها باشد. راههايي براي اندازه گيري ميزان موفقيت هر برنامه بازايابي خود پيدا کنيد.

7) کيفيت مناسب غذا را فراموش نکنيد. ميزان موفقيت شما با آخرين غذايي که سرو کرده ايد سنجيده ميشود.

8) کيفيت مناسب سرويس دهي هم مانند مورد قبل با نظر آخرين مشتري شما سنجيده ميشود.آيا در محيط کارتان مدام در حال صحبت در باره سرويس دهي مناسب هستيد يا کارکنان شما به خوبي با معناي آن آشنا هستند و با آن زندگي ميکنند؟

9) اجراي بي نقص بسيار مهم است. آيا تمام مواردي که شما براي موفقيت در کارتان در نظر گرفته ايد، هر لحظه و هر ساعت روز در حال اجرا است؟ آيا براي اطمينان مدام کل سيستم را بازبيني ميکنيد؟

10) سعي کنيد مشتريان خود را بشناسيد و تا حد امکان خصوصيات اجتماعي، خواسته ها و ترجيحات آنها را در نظر داشته باشيد.

11) از مشتريان خود نظر خواهي کنيد و در از بين بردن نکات منفي و قدرت بخشيدن به نکات مثبت بکوشيد.

12) کارکنان خود را از بين افراد مجرب انتخاب کنيد و مطمئن شويد که مي توانند تا حد امکان مشکلات پيش بيني نشده را حل کنند و به خواسته هاي مشتريان پاسخ دهند.

13) يک فرمول اقتصادي وواقع گرايانه داشته باشيد. آيا درآمد رستوران شما آنقدر کافي هست تا بتوانيد قيمتهاي خود را به مدت کافي ثابت نگه داريد و پس از پرداخت مخارج، انتظارات مادي خودتان هم برآورده شوند؟

14) صورت غذا بايد با توجه به مناسب ترين ميزان سود خالص تنظيم و طراحي شود.آيا صورت غذاي شما طوري طراحي شده است تا مشتريان را به سمت انتخاب غذاهاي گرانتر سوق دهد؟

15) مواد غذايي و ملزومات خود را از بازار و به طور کلي خريداري کنيد تا ارزانتر و سريع تر انجام شود.

16) کار متناسب با تقاضا انجام شود.براي موفق شدن شما به نيروي کار کامل اوليه نياز داريد و بايد براي آن هزينه ثابتي در نظر بگيريد.اگر بخواهيد از درآمدتان براي پرداخت هزينه هايي که به دليل برنامه ريزي غلط در استخدام نيروي کار بو وجود آمده اند استفاده کنيد، آن را به هدر داده ايد. در صورت لزوم در ساعات شلوغ يا مناسبتها از نيروي کار ساعتي استفاده کنيد.

17) سرمايه سازي موثر چيست؟ دوره زندگي يک رستوران معمولا 5 سال است. در سال اول شما کار را ايجاد ميکنيد.در سال دوم و سوم شما کار خود را روي يک روال مناسب اجرا ميکنيد و در سال چهارم و پنجم شما به حد اکثر درآمد دست مي يابيد. پس از آن بايد از خلاقيت خود استفاده کنيد تا براي مشتريان خود عامل هيجان انگيزي در رستوران خود به وجود آوريد. به خاطر داشته باشيد که در سال اول سرمايه کافي براي پيش بردن کار به مدت حداقل 6 ماه در اختيار داشته باشيد.

18) اهميت تجربه را فراموش نکنيد. ورود به حرفه رستوران داري نسبتا ساده است.يک قرارداد اجاره تنظيم ميکنيد، مقداري مواد غذايي ميخريد و تعدادي کارمند استخدام ميکنبد. آنچه بعد از اين پيش مي آيد متظمن موفقيت يا شکست اين کار است. آنچه نميدانيد ميتواند برايتان بسيار مشکل آفرين باشد.اگر در اين کار تجربه نداريد،آنرا از طريق شرکت در کلاسها يا با کار زير نظر يک متخصص مورد اطمينان به دست آوريد.

19) در کار نظارت و مديريت بايد با کار درگير شويد.شما نميتوانيد با نشستن در يک دفتر کار ديگر،يک رستوران را اداره کنيد. شما بايد حظور داشته باشيد،درگير کار شويد و رهبري کنيد. مالکيت بدون حضور مفيد با شکست مواجه خواهد شد.

20) برخورد جذاب داشته باشيد. هيچ کس به غذا خوردن در يک رستوران خالي علاقه اي ندارد.شما و کارکنانتان بايد آنقدر خوش خلق و جذاب باشيد تا بتوانيد با ايجاد حس مثبت مشتريان خود را حفظ کنيد. هرچند که هيچ کس نميتواند موفقيت شما را در حرفه رستوران داري تضمين کند، اما با به کار بردن اين نکات قدمهاي بزرگي به سوي موفقيت برخواهيد داشت.

 

 

res2ran.com