رستوران های ایرانی

جالب و خواندنی

8 دلیل خوب برای بدست گرفتن سکان آشپزخانه

8دلیل خوب برای بدست گرفتن سکان آشپزخانه،www.res2ran.com

 

وقتی خودتان آشپزی می‌کنید مزیت‌های زیادی دارد. اینکه علاوه بر ارزان تمام شدن غذایتان گام بزرگی در جهت آب کردن چربی‌های اضافه بر می‌دارید و خوش‌اندام‌تر می‌شوید.

در زندگی همه‌ی ما بعضی چیزها از اهمیت بالایی برخوردارند مثل داشتن خانه، ماشین، رفاه و غیره. اما باید بدانید که غذای سالم خوردن یکی از ضروریات اصلی زندگی است.

وقتی آستین‌ها را بالا می‌زنید و خودتان آشپزی می‌کنید مزیت‌های زیادی دارد. اینکه علاوه بر ارزان تمام شدن غذایتان گام بزرگی در جهت آب کردن چربی‌های اضافه بر می‌دارید و خوش‌اندام‌تر می‌شوید. از این گذشته وقتی خودتان غذا درست می‌کنید خیلی از ترکیبات شیمیایی موجود در غذاهای کنسروی و آماده وارد بدنتان نمی‌شود و میزان قند، چربی و نمک دریافتی‌تان کمتر می‌شود. با ما باشید تا بیشتر با مزایای آشپزی کردن و غذای خانگی خوردن آشنایتان کنیم.

آشپزی در منزل: خدمتی بزرگ به جیب مبارکتان

کاملا واضح است که تهیه‌ی غذا در منزل خیلی به صرفه‌تر از رستوران رفتن و غذای بیرون سفارش دادن است. بهتر است اول یک برنامه‌ی غذایی بنویسید و مواد اولیه‌ی مناسب دم دستتان باشد. در این صورت می‌توانید با خیال راحت به مدت یک هفته غذای سالم میل کنید.

درحالی‌که اگر بخواهید از بیرون غذا سفارش بدهید یا رستوران بروید با همین هزینه 2 تا 3 وعده غذا بیشتر نصیبتان نمی‌شود.

حتی بعضی وقت‌ها می‌توانید مثلاً کوکو، ماهی یا کوفته‌ی باقیمانده از شب را برای صبحانه میل کنید و هزینه‌ی مربوط به صبحانه در جیبتان بماند.

آشپزی در منزل به نفع سلامتی است

زمانی که در منزل آشپزی می‌کنید به راحتی می‌توانید میزان چربی، نمک، قند و غیره را کنترل کنید. می‌توانید میوه و سبزیجات مفید را در فصل مناسب خود تهیه کنید که طعم و ارزش غذایی بالاتری دارند. مهم‌تر از همه اینکه می‌توانید بخش‌های له شده و خراب سبزیجاتی مانند کاهو را جدا کنید کاری که معمولاً رستوران‌دارها نمی‌کنند. یا اینکه مطمئن باشید سبزیجات را به خوبی شسته‌اید.

زمانی که در منزل آشپزی می‌کنید به میزان اشتهای خود غذا سرو می‌کند. در این صورت از پرخوری دور می‌مانید. یا اینکه دست خودتان است داخل ساندویچ‌تان چه چیزهایی بگذارید و چه چیزهایی را حذف کنید. در این صورت مجبور نیستید یک ساندویچ پُر از سس مایونز یا سیب زمینی سرخ‌کرده میل کنید.

غذاهای بیرون سرشار از کره و خامه‌اند. برای همین پرکالری محسوب می‌شوند. زمانی که خودتان دست به کار می‌شوید و آشپزی می‌کنید بدون شک به این میزان از کره و خامه استفاده نخواهید کرد برای همین خدمت بزرگی به سلامتی و تناسب اندامتان می‌کنید.

آشپزی در منزل حق انتخابتان را بیشتر می‌کند

زمانی که غذا سفارش می‌دهید مجبور هستید محتویات بشقابی که روی میز می‌آید را بپذیرید و میل کنید. اما در منزل حق انتخاب بیشتری دارید. می‌توانید برخی چیزها را اضافه یا کم کنید. مثلاً می‌توانید جعفری بیشتری استفاده کنید، اگر آویشن دوست دارید به خورش‌ها یا حتی خوراک کدو هم آویشن بزنید. می‌توانید به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید یا اینکه به جای شیر گاو از شیر سویا کمک بگیرید. خلاصه اینکه محدودیتی برایتان وجود ندارد و غذا را باب میلتان نوش جان می‌کنید.

با آشپزی حجم غذا را کنترل می‌کنید

معمولاً در رستوران‌ها حجم غذایی که سرو می‌شود بیشتر است و مشتری‌ها هم طبق عادت سعی می‌کنند بشقابشان را تمام کنند. اما زمانی که در منزل آشپزی می‌کنید می‌توانید حجم غذایتان را کنترل کنید و به جای اینکه مثلاً یک بشقاب پر زرشک‌پلو با هر غذای دیگر میل کنید در کنار آن سوپ یا کوکو هم داشته باشید.

آشپزی در منزل برای صرفه‌جویی در وقت

شاید به نظر برسد که آشپزی کردن کار وقت‌گیری است. اما اگر مدت زمانی که باید صرف لباس پوشیدن، ماشین گرفتن، ترافیک، پیدا کردن میز مناسب، منتظر غذا ماندن، صرف کردن غذا، پرداخت صورت حساب و ترافیک برگشت به خانه را حساب کنید متوجه می‌شوید که تهیه‌ی غذا در منزل از نظر زمانی هم به صرفه‌تر است. وقتی در منزل هستید زمان مشخصی را برای تهیه‌ی غذا صرف می‌کنید و سپس با خیال راحت بدون اینکه مجبور باشید این همه آلودگی هوا و آلودگی صوتی بیرون را تحمل کنید با خیال راحت غذایتان را میل می‌کنید.

آشپزی در منزل: دوری از محصولات شیمیایی و افزودنی‌ها

تمام تکنیک‌هایی که برای حمل یا نگهداری طولانی مدت مواد غذایی استفاده می‌شود به طعم و مواد مغذی آن‌ها آسیب می‌زند. معمولاً تولیدکننده‌های مواد غذایی برای بالا بردن طعم محصولاتشان از افزودنی‌ها و موادی استفاده می‌کنند که برای سلامتی مضرند. یا اینکه از رنگ‌های خوراکی برای بهتر کردن رنگ و روی محصولات غذایی استفاده می‌کنند که باز هم خیری برای سلامتی ندارند.

تمام این مواد نگه‌دارنده، افزودنی‌ها، رنگ‌های خوراکی و غیره تأثیر نامطلوبی روی سلامتی بدن همه‌ی ما می‌گذارند. تقریباً تمام غذاهای آماده و فست فودی این ترکیبات مضر را دارند. اما زمانی که در منزل آشپزی می‌کنید نیازی به مواد نگهدارند و رنگ‌های خوراکی و غیره نیست. می‌توانید با زردچوبه یا زعفران غذاهایتان را خوش عطر و طعم بکنید که نه تنها برای بدن مضر نیستند بلکه تضمین‌کننده‌ی سلامتی هم محسوب می‌شوند.

آشپزی در منزل: کاهش دورریز

زمانی که در منزل غذا تهیه می‌کنید به راحتی می‌توانید غذای مانده را در یخچال بگذارید و بعداً از آن استفاده کنید کاری که در رستوران امکان‌پذیر نیست. خیلی‌ها در رستوران برای اینکه غذا دور ریخته نشود خودشان را مجبور می‌کنند تا غذایشان را تمام کنند. چون هم اسراف است و هم اینکه بابت آن پول داده‌اند.

اما همین به زور غذا را تمام کردن به مرور زمان نتیجه‌ای جز چاقی و دردسر نخواهد داشت. اما در منزل چنین اجباری نیست و اسراف هم نمی‌شود.

غذاهای خانگی: خداحافظ بیماری

هر چقدر ترکیبات شیمیایی، نمک، قند، چربی و مواد نگه‌دارنده‌ی کمی وارد بدنتان شود بسیاری از بیماری‌ها مانند چاقی و سرطان و اختلالات روحی روانی از شما دور می‌شود. اگر سلامتی‌تان برایتان مهم است باید کمی بیشتر هوای خودتان را داشته باشید. یعنی اینکه کمی به خودتان زحمت بدهید و غذاهای سالم و خوبی تهیه کنید.

علاوه بر این زمانی که آشپزی می‌کنید روحیه‌تان هم بهتر می‌شود چون آشپزی کردن یعنی خلق یک غذای خوشمزه. تا جایی که می‌شود از اعضای خانواده هم کمک بگیرید و با هم کار کنید. اینکه در کنار هم آشپزی کنید و با هم غذا میل کنید باعث مستحکم شدن روابط خانوادگی هم می‌شود. پس آشپزی کنید تا هم در پول و وقتتان صرفه‌جویی شود و هم اینکه سالم‌تر بمانید. منتظر چه هستید، فرقی نمی‌کند آقا باشید یا خانم! آستین‌ها را بالا بزنید، ماهی‌تابه‌ها و قابلمه‌ها را ردیف کنید و دل به کار بدهید.

 

 

res2ran.com