رستوران های ایرانی

تغذیه و سلامت

مواد غذایی مغذی که باعث افزایش تمرکز میشود

بدون ترديد هرچه سن ما افزايش پيدا مي‌كند بدنمان ناگزير پير و كهنه می‌شود اما خبر خوب اين است كه اگر رژيم غذایی خود را صحيح و براساس غذاهایی انتخاب كنيد كه هوش را تقويت می ‌كنند، می ‌توانيد حتی در سنين بالاتر نيز از سلامت مغزی مطلوبی بهره‌مند باشيد.

 

مواد غذایی،www.res2ran.com

 

جنسینگ ، ماهی ، کافئین


در بين مواد غذايی مختلف و مكمل‌های گوناگون، گروهي از خوردنی‌ها هستند كه می تواند تمركز شما را بالا ببرند، توجه ‌تان را افزايش دهند و ضمن تقويت ساير عملكردها مغزی به تقويت قدرت حافظه نيز كمک كنند.

 

کافئین باعث افزایش هشیاری می شود

 

کافئین،www.res2ran.com


هیچ ماده غذایی نمی تواند باعث افزایش هوش شود . کافئین از جمله مواد غذایی است که باعث افزایش انرژی ،هشیاری و تمرکز می شود .مواد موجود در قهوه ، شکلات ها و نوشابه های انرژی زا باعث افزایش هشیاری می شود ، هرچند اثر آنها کوتاه مدت می شود .اما مصرف بیش از حد آن باعث عصبی شدن و ایجاد اضطراب می شود .

 

شکر

 

پرتقال،www.res2ran.com

 

گلوکز به عنوان سوخت مغز مطرح است . سوخت و ساز بدن از کربوهیدرات ها و مواد قندی تامین می شود . نوشیدن یک لیوان نوشیدنی شیرین باعث افزایش حافظه کوتاه مدت می شود . با این حال باید توجه داشت که مصرف بیش از حد نوشیدنی های شیرین می تواند باعث اختلال در حافظه شود .

 

خوردن صبحانه ، سوخت مغزی را تامین می کند

 

صبحانه،www.res2ran.com

 

یا از خوردن صبحانه فرار می کنید ؟ پژوهش های انجام شده نشان می دهد که خوردن صبحانه باعث افزایش حافظه کوتاه مدت و میزان توجه می شود . دانش آموزانی که صبحانه می خورند در کلاس عملکرد بهتری به نسبت به دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند از خود نشان می دهند .

 

محققان برخی از انواع مواد غذایی را که باعث افزایش سخت مغز می شود را چنین برشمردند : غلات حاوی فیبر ، مواد لبنی و میوه ها .
باید توجه داشته باشید که نباید در خوردن صبحانه زیاده روی کرد زیرا پرخوری در صبحانه می تواند باعث کاهش تمرکز شود .

 

ماهی ، بهترین ماده مغذی برای مغز

 

ماهی،www.res2ran.com

 

ماهی یک منبع غنی و سرشار از پروتدین است . ماهی سرشار از اسید چرب امگا 3 است ، مصرف ماهی برای رشد و تکامل مغز ضروری است .

چربی موجود در ماهی ، انرژی مغز را تامین می کند .رژیم غذایی که سرشار از امگا سه باشد احتمال زوال عقل و سکته های مغزی را کاهش می دهد .
امگا سه نقش حیاتی در افزایش حافظه و توجه بازی می کند . توصیه می شود برای سلامت مغز و قلب هفته ای دوبار ماهی مصرف کنید .

 

اضافه کردن روزانه مقدار ثابتی آجیل و شکلات به رژیم غذایی

 

اجیل و شکلات،www.res2ran.com

 

شكلات تلخ خواص آنتی اكسيدانی فوق العاده‌ای دارد و حاوی محرك‌های طبيعی مثل كافئين است كه می‌تواند تمركز و قدرت توجه را بالا ببرد.
آجیل منبع سرشاری از ویتامین E است .مصرف روزانه آجیل باعث کاهش افت فرایندهای شناختی می شود و در نهایت باعث افزایش تمرکز می شود .

 

افزودن آواكادوو غلات سبوس دار

 

آووکادو و غلات،www.res2ran.com

 

افزودن آواكادوو و غلات سبوس دار به رژيم غذايی خود را نيز فراموش نكنيد. هر عضوی در بدن به جريان خون وابسته است و قلب و مغز به عنوان دو عضو اصلی بدن از اين جنبه بيشتر حائز اهميت هستند.

غلات سبوس دار مانند ذرت ، گندم منبع غنی از فیبر و ویتامین E است که به افزایش میزان حافظه و هشیاری کمک شایانی می کند .مصرف رژيم غذايی حاوی غلات سبوس دار و ميوه‌ها از جمله آووكادو خطر ابتلا به بيماريهای قلبی – عروقی و كلسترول بد را كاهش می ‌دهد كه نتيجه آن بهبود جريان خون و در نهايت بهبود عملكرد سلولهای مغزی است. آواكادوو هرچند چربی دارد اما چربی آن مفيد بود و به جريان سالم خون كمک می ‌كند.
آواکادوو حاوی چربی اشباع نشده است که منجر به ایجاد جریان خون سالم می شود .

 

زغال اخته سرشار از مواد مغذی

 

زغال اخته،www.res2ran.com

 

زغال اخته نيز يک سوپر ماده مغذی برای مغز محسوب می ‌شود چون از اين عضو در برابر فشار اكسيديته محافظت كرده و در نتيجه مشكلات مغزی ناشي از افزايش سن مثل آلزايمر و زوال عقل را تا حد زيادی كاهش ميی دهد. اين ميوه ظرفيت‌های يادگيری و مهارت‌های حركتی را افزايش می ‌دهد.

 

 مزایای رژیم غذایی سالم


اگر رژیم غذایی شما حاوی مواد غذایی مغذی نباشد ، توانایی برای تمرکز کاهش می یابد .خوردن بیش از حد یا کم می تواند بر روی توانایی تمرکز تاثیر بگذارد .یک رژیم غذایی متعادل می تواند توانایی هشیاری و تمرکز را افزایش دهد .

 

 

مواد معدنیو ویتامین ها،www.res2ran.com

 

ویتامین ها ، مواد معدنی و مکمل ها 

نقش مكمل‌ها و ويتامين‌ها و مواد معدنی را نيز نبايد ناديده گرفت. اين منابع سرشار از ويتامين‌های ب، ث، ای، بتاكاروتن و منيزيم هستند كه همگی مكمل‌های قوی برای تقويت مغز هستند. اما با اين حال متخصصان تاكيد دارند كه برای احتياط بيشتر مصرف اين مكمل‌ها و ويتامين‌ها بايد حتما با مشورت و تحت نظارت پزشکی متخصص صورت گيرد.

  

res2ran.com