رستوران های ایرانی

جالب و خواندنی

اولین همبرگر مصنوعی جهان را چه کسی خرید؟

اولین همبرگر مصنوعی جهان را چه کسی خرید,www.res2ran.com

دانشمندان زمانی که چند روز گذشته اولین همبرگر آزمایشگاهی جهان را برای اولین نمایش عمومی حاضر کردند، اعلام کردند که چه کسی هزینه ۳۳۰ هزار دلاری برای ساخت این همبرگر را پرداخت کرده‌است: سرگئی برین،‌یکی از بنیان‌گذاران میلیاردر شرکت گوگل!

براساس گزارش NBC، برین با انتشار ویدیویی از خود برروی وب‌سایتی که توسط زیست شناس دانشگاه ماستریخ،‌مارک پست راه‌اندازی شده دلیل این دست‌و دلبازی بزرگ را این‌گونه توضیح داده است: بسیاری از مردم فکر می‌کنند این غیرواقعی است، حقیقی نیست، پدیده‌ای ماورایی است، اما من فکر می‌کنم این پروژه بسیار خوب است. اگر آنچه درحال انجام آن هستیم به چشم برخی تخیلی نمی‌آید، شاید به این دلیل است که به اندازه کافی تحول‌آفرین نبوده‌ است.

برین از نحوه تولید گوشت،‌سلاخی گاو‌ و گوسفند‌ها برای تولید گوشت ناراضی است و معتقد است این شیوه باید متحول شود. وی در این پیام ویدیویی گفت این همبرگر تنها اثباتی برای امکان‌پذیر بودن این تحول است،‌ و برای تولید نهایی آن راه پرفراز و نشیبی در پیش رو است. وی گفت انگیزه همکاری‌اش با پست، نحوه کنونی تولید گوشت،‌پرورش دام و سپس کشتن و قصابی کردن آنها بوده است که طی چند دهه آینده از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی ناکارامد خواهد بود.

برین برای آینده غذای جهان سه سناریو را مطرح کرد: یا همه ما گیاه‌خوار خواهیم شد که احتمال آن بسیار کم است، یا آثار زیست‌محیطی را نادیده گرفته و به همین روند ادامه خواهیم داد و یا اینکه کاری جدید انجام خواهیم داد.

مارک پست بیولوژیستی که این همبرگر را تولید کرده‌‌است، هویت پشتیبان مالی این پروژه را برای سال‌ها مخفی نگه داشته‌بود، اما در نهایت روز دوشنبه هویت وی را مشخص کرد. روز دوشنبه همبرگر آزمایشگاهی در لندن طبخ شده و مورد آزمایش قرار گرفت، و جاش شونواک نویسنده صنایع غذایی پس از چشیدن آن، طعم این همبرگر را شبیه به همبرگرهای مک‌دونالد یا دیگر همبرگرهای معمولی توصیف کرد.

ابتدا همه گمان می‌بردند خریدار این همبرگر ۳۳۰ هزار دلاری قرار است طعم آن را بچشد،‌اما درعوض شونواک و همکار اطریشی‌اش، هانی روتزلر متخصص تغذیه این همبرگر را چشیدند و پست نیز باقیمانده آن را برای بچه‌هایش به خانه برد. روتزلر طعم این گوشت را نزدیک‌ به گوشت توصیف کرد با این تفاوت که کمی خشک‌تر است.

برین تاکنون در پروژه‌های علمی تخیلی زیادی مشارکت داشته‌است، جدا از چند میلیون دلاری که برای سفر به ایستگاه فضایی کنار گذاشته تاکنون در اکتشافات ماه، تولید خودروهای بدون راننده، تولید انرژی بادی، و تولید شبکه‌های وایرلس نزدیک به فضا مشارکت مالی داشته و از آنها پشتیبانی کرده‌است.

 

res2ran.com