رستوران های ایرانی

تغذیه و سلامت

خواص اسفناج

اسفناج,www.res2ran.com

 اسفناج یا اسپیناج گیاه بومی ایران است و از اوایل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت. طوری که در تاریخ مسطور است اسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت می شده است.اسفناج گیاهی است یک ساله، دارای ساقه ای راست، به ارتفاع نیم متر که برگ های آن پهن و نرم مثلثی شکل به رنگ سبز می باشد,اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم است.

دو نوع اسفناج وجود دارد که بنام پاییزه و بهاره نامیده می شود.اسفناج بهاره، در فصل بهار کاشته می شود و به اسفناج انگلیسی معروف است. نوع پاییزه آن که به خاک بسیار غنی احتیاج دارد، در پائیز کاشته می شود. گل های اسفناج به رنگ سبز کمرنگ می باشد.اسفناج چون دارای مواد غذایی فراوانی است کشت آن امروز در تمام نقاط دنیا معمول است.

اسفناج گیاهی سرشار از کلروفیل و پروتئین است که نه تنها به گوارش و تحریک ترشحات معده، کبد، لوزالمعده و غدد داخلی کمک می‌کند بلکه منبعی غنی از املاح معدنی حیاتی برای بدن است.

به گزارش ایسنا، این سبزی خوراکی و پرخاصیت دارای مقدار قابل توجهی آهن، منیزیم، فسفر، ید و سایر املاح معدنی است.

متخصصان تغذیه دست‌کم 13 نوع مختلف از ترکیبات فلاونوئیدی را در اسفناج پیدا کرده‌اند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و خواص ضد سرطانی دارند. بعلاوه کاروتنوئید موجود در اسفناج و سایر سبزیجات برگ پهن و سبز برای مقابله با سرطان پروستات در انسان مفید هستند.

اسفناج همچنین سرشار از منیزیم است و این ماده معدنی نیز می‌تواند در کاهش فشار خون بالا موثر بوده و در نتیجه بدن را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی محافظت کند.

به گزارش تورنتونیوز، در این مقاله متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند این سبزی مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید چون منبع غذایی مناسبی برای تامین املاح بدن است.

برخی از مهم‌ترین خواص اسفناج برای حفظ سلامت بدن به شرح زیر است:

- اسفناج سرشار از ویتامین A است که به سلامت پوست و چشم‌ها کمک می‌کند.

- پپتیدهای موجود در این سبزی به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

- اسفناج یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی از جمله بتاکاروتن و ویتامین C است.

- ویتامین K موجود در این سبزی مانع از شکستگی‌های استخوانی می‌شود. ویتامین K همچنین به رشد سالم دستگاه عصبی و فعالیت مغزی کمک می‌کند.

- خنك كننده است و برای پایین آوردن تب مفید است.

- ورم روده كوچك را رفع می كند و برای ورم ریه مفید است.

- ملین است و یبوست را برطرف می كند.

- برای لاغر شدن  و كم كردن وزن مفید است.

- برای رفع سرفه های خشك ،برگ اسفناج را با جو پوست كنده و روغن بادام بپزید و بخورید.

- بهترین دارو برای كسانی است كه مبتلا به كم خونی هستند. اسفناج تعداد گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد.

- برای زیاد كردن شیر در مادران شیرده موثر است.

- باعث افزایش اشتها به خصوص در کودکان می شود.

مضرات : اسفناج بعلت داشتن اگزالات، برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگهای کلیه و مثانه مناسب نیست. ضمنا افرادی كه سرد مزاج هستند، باید آنرا با ادویه های گرم نظیر فلفل، دارچین، زنجبیل و هل میل نمایند.

 

res2ran.com