رستوران های ایرانی

غذاهای سنتی

دستور پخت عدس پلو با کوفته ریزه

مواد لازم

گوشت چرخی 400 گرم
برنج 450 گرم
عدس 200 گرم
کشمش پلویی 100 گرم
پیاز یک عدد
زیره‌سیاه یک قاشق غذاخوری
پیازداغ سه قاشق غذاخوری
زعفران حل شده  به مقدار لازم
نمک و زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

طرز تهيه

  1. ابتدا برنج را خوب شسته و خیس می‌کنیم و نمک می‌زنیم و چند ساعت می‌گذاریم بماند.نکته مهم : برای این‌که برنج خوب به عمل بیاید موقع خیساندن, به آن نمک فراوان بزنید ولی موقع پخت آب برنج را خالی کرده و یکی دوبار با آب سرد بشویید تا نمک اضافه آن شسته شود ولی نباید کاملن بدون نمک شود(کمی خوش نمک باشد.) البته این کار برای برنج آب‌کش شده است نه برنج کته و پلوپزی.
  2. پلوپزی.
    عدس را در ظرف ریخته و با یک لیوان آب می‌گذاریم بپزد به‌حدی که آب آن کاملن خشک شود. پیاز را رنده کرده و با گوشت میکس می‌کنیم و به آن نمک و زردچوبه و فلفل و کمی از زیره سیاه را اضافه کرده و خوب ورز می‌دهیم ( زیره داخل گوشت چرخی باعث می‌شود بوی ضخم گوشت گرفته شود و کوفته‌ریزه خوش‌مزه شود
  3. سپس از گوشت به مقدار یک فندق برمی‌داریم و در دست گرد می‌کنیم به این ترتیب, کوفته‌ریزه (یا کوفته قلقلی) درست می‌کنیم . کمی روغن در تابه ریخته و با حرارت زیاد کوفته‌ریزه‌ها را سریع سرخ می‌کنیم. کوفته‌ریزه ‌ها را کم‌کم داخل تابه می‌ریزیم , چون اگر همه را با هم بریزیم گوشت آب می‌اندازد.کشمش‌ها را هم با پیاز داغ کمی سرتفت می‌دهیم .وقتی همه مواد آماده شد کنار می‌گذاریم.
  4. سپس برنج را به طریق پلو سفید آماده می‌کنیم. وقتی برنج را در آب‌کش ریختیم ،ته قابلمه کمی روغن می‌ریزیم و ته دیگ می‌گذاریم سپس مقداری از برنج ریخته روی آن کمی زعفران می‌دهیم و کمی از عدس ,کوفته ریزه, کشمش و زیره می‌ریزیم، همین کار را تکرار می‌کنیم تا همه مواد داخل قابلمه ریخته و سپس برنج را دم می‌کنیم.بعد از حدود سی تا چهل دقیقه برنج دم کشیده و آماده است روی آن کره داغ می‌دهیم و در ظرف می‌کشیم.
  5. نکته مهم در آشپزی برای بهتر شدن غذا, دقت،حوصله و مهم‌تر از آن استفاده از مواد اولیه خوب است. در مورد استفاده از زعفران خست به خرج ندهید و هیچ‌وقت رنگ خوراکی را جای‌گزین آن نکنید. اول به این علت که زعفران خاصیت شادی‌بخش دارد و بسیار مفید است و حتما در غذاهایتان از آن استفاده کنید علاوه بر آن رنگ خوراکی عطر و بو و حتا رنگ زعفران را ندارد و باعث خراب شدن غذا می‌شود.  
  6. برای ته‌دیگ، کمی روغن ریخته و روی آن کمی کنجد ریختم و نان لواش روی آن گذاشتم، ته‌دیگ بصورت نان کنجدی درست شد که بسیار خوش‌مزه است.

res2ran.com