رستوران های ایرانی

مصاحبه

مصاحبه با آقای صالحی ، ریاست اتحادیه صنف رستوران های شیراز

اوایل مرداد ماه (1390 ) قراری تنظیم کردیم تا گپی دوستانه داشته باشیم با جناب آقای کورش صالحی ریاست اتحادیه صنف رستوران ها و تالارهای پذیرایی شیراز ، و متصدی رستوران شاطر عباس . نتیجه این گفتگو را به صورت خلاصه میخوانید : 

کورش صالحی - متصدی رستوران شاطرعباس - رئیس صنف رستوران های شیراز res2ran.com

1. یه معرفی از صنف رستوران های شیراز داشته باشید ؟ 
اولین کار صنف دادن مجوز و پروانه کسب . جلوگیری از تداخل صنفی و واحد های بدون پروانه کسب ، ایجاد رقابت سالم بین واحد ها ، بررسی و پیگیری شکایات مردمی و تمامی مشکلات مربوط به واحد های صنفی ،

2. اگر یکی بخواد رستوران بزنه چه مراحلی رو باید طی کنه ؟ میتونید مراحل رو به ترتیب شرح بدید ؟
واحد های صنفی ما به چند دسته تقسیم میشوند : تالار پذیرایی ، رستوران و سفره خانه های سنتی ، چلوکبابی ، غذای بیرون بر و تشریفات .
قوانین متفاوتی برای تاسیس رسته های مختلف وضع گردیده است ، مثلا مساحت حداقل تالارهای پذیرایی 600 مترمربع و برای رستوران 450 متر مربع ، چلوکبابی 200 متر و غذای بیرون بر 140 متر و ... می باشد. علاوه بر این بخش های مختلف هر مجموعه نظیر آشپزخانه ، سالن پذیرایی ، سرویس بهداشتی ، اتاق کارگر و ... نیز دارای مقرراتی است که همه این اطلاعات در اتحادیه موجود می باشد .
مراحل کار نیز به این صورت است که متقاضی مدارک لازم رو تهیه و در اختیار ما قرار میده . پس از بررسی بازرس اتحادیه از محل بازدید و در صورت تطابق با شرایط تاییدیه صادر می نماید . سپس از سوی اتحادیه استعلام هایی از اداره اماکن ، اداره بهداشت ، شهرداری و مرکز آموزش های حرفه ای صورت گرفته و پس از دریافت نتیجه پروانه کسب صادر خواهد شد .

3. شما در حال حاضر نائب رئیس اتحادیه رستوران های کشوری نیز هستید . هدف کلی از تاسیس این اتحادیه چی بوده ؟
هدف اصلی این اتحادیه همگن شدن واحد های صنفی در سطح کشور ، ارتباط موثر متصدیان واحد ها با یکدیگر ، نرخ گذاری در سطح کشوری بر اساس ضوابط و مسائلی از این دست می باشد .

4. شاطر عباس دقیقا کی افتتاح شد ؟
سال 1363 شاطر عباس شروع به کار کرد . پروانه کسب با دو سال تاخیر در سال 1365 صادر شد .

5. قبل از شاطرعباس به چه کاری مشغول بودید ؟
من مهندس کنترل پرواز هستم ، زمانی که بنده در برج مراقبت شیراز کار میکردم ، ترافیک بسیار سنگین بود ،در شیفت ما حدود 35 پرسنل مشغول کار بود . بعد از انقلاب ترافیک هوایی بشدت کاهش پیدا کرد و تعدیل نیرو کردن و ...

6. در حال حاضر به نظرتون بزرگترین مشکل مدیریت رستوران چیست ؟
کار رستوران یک کار بدون توقف و بسیار خسته کننده ایه . بعضی ها تحمل سختیهای این حرفه رو ندارن و زود جا میزنن . توی هر کاری انسان با پشتکار و تداوم میتونه موفق بشه . توی رستوران داری وجدان کاری باید وجود داشته باشه . کاریه که به نحوی با جان آدم ها در ارتباطه . من یه روز پای صحبت یکی از صاحبان اغذیه فروشی ها نشسته بودم ، میگفت من هفت روز روغن سرخ کردنی رو عوض نمیکنم ! خب از هر چیزی بگذریم ، این آدم جواب خدا رو چطور میخواد بده ؟! و یه مورد دیگه اینکه افرادی که وارد این کار میشن باید سواد لازم رو داشته باشن . من شخصا تقاضا کردم این صنف از رسته تولیدی،خدماتی به رسته فنی،صنعتی تبدیل بشه تا افراد با مدرک تحصیلی مناسب بتونن وارد این حرفه بشن .
 

7. میتونید به غیر از مجموعه خودتون یه رستوران خوب و یک فست فود خوب رو در شیراز معرفی کنید ؟
رستوران صوفی و پیتزای شن رو دوست دارم .
 

8. در مورد خود وبسایت نظر و پیشنهادی اگر دارید بفرمایید ؟
من اصولا جوون ها رو دوست دارم ، مخصوصا جوون های فعال و با پشتکار ، یکی از علت هایی که من هنوز سرپا هستم و با انرژی کار میکنم اینه که با جوون ها کار میکنم . اکثر دوست های من در بازه سنی 20 تا 40 هستن . شما جوان هستید . ما انرژی رو از شما میگیریم . در مجموع اگر کاری از ما در جهت رشد و ارتقای وبسایت شما ساخته است دریغ نخواهیم کرد . 

 

res2ran.com