رستوران های ایرانی

جالب و خواندنی

غذای ایرانی، گمشده منوی رستوران‌های ایران

 




امروزه گردشگران با ورود به هر کدام از شهرهای ایران، تنها با منوی کباب و جوجه کباب مواجه می‌شوند

حتما تعریف کلم پلوی شیراز ، خورشت خلال کرمانشاه، بریونی اصفهان، کباب کوسه و قلیه ماهی جنوب، کباب ترش و ترشی تره و باقالاقاتق شمال، کله جوش و زیره پلو کرمان، آش دوغ اردبیل و کوفته تبریزی را شنیده‌اید اما با ورود به همین شهرها و اقامت در پرستاره ترین هتل‌ها و رفتن به مجلل ترین رستوران هم به ندرت این نوع غذاها یافت می‌شود. غالب منوی رستوران‌ها در انواع کباب و جوجه‌کباب خلاصه شده و جای خالی اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌های کوچک محلی با قیمت و کیفیت مناسب بسیار به چشم می‌آید.



برخی از رستوران های پایتخت که مدافع و مدعی ارائه غذاهای سنتی هستند نیز به ارائه غذاهای محلی با قیمت های سرسام آور می پردازند به گونه ای که بسیاری از گردشگران از خوردن آن صرفنظر و به انتخاب کباب کوبیده و جوجه کباب بسنده می کنند. به عنوان مثال یکی از رستوران های پایتخت که در بهترین نقطه شهر واقع شده است، یک پرس باقالاقاتق شمالی را با قیمت 18 هزار تومان ارائه می‌کند.



البته در شهرهای دیگر وضعیت قیمت ها به گونه ای دیگر است. به طوری که قیمت غذاهای محلی از جمله کته کباب در شمال به مرز 15 هزار تومان می رسد. این درحالی است که همین قیمت در گیلان و مازندارن متفاوت است. غذای محلی اصفهان نیز که بریونی محسوب می شود تنها در یک رستوران با کیفیت و قیمت مناسب ارائه می‌شود. این رستوران غذای سنتی بریونی ساده را پرسی 3700 و کنجدی را 4 هزار تومان عرضه می‌کند.


کرمانشاه نیز از این امر مستثنی نیست. خورشت خلال پرسی 9 هزار تومان ارائه می شود و دنده کباب کرمانشاه را نباید جز رستوران طاق بستان خورد چراکه نحوه طبخ و کیفیت آن کاملا متفاوت با رستوران های طاق بستان است.



کباب کوسه، قلیه ماهی از جمله غذاهای محلی خوزستان است و تنها یک رستوران خوب به سرو این غذاها می پرداخت، اما به دلیل احداث پل تخریب شد و از بین رفت. در نتیجه اگر هوس غذاهای محلی جنوب را کرده باشید باید تا آبادان باید بروید.

اما از غذاهای محلی شمال که همه به دنبال آن می گردند و نمی یابند ماهی سفید و اوزون برون است. مسافرانی که شمال را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده اند خوب می دانند که پیدا کردن اوزون برون کبابی بسیار سخت است اگر هم پیدا شود، قیمت سرسام آوری دارد.



مناطق غربی و شمال غربی دارای تنوع بالای آش است و مهد آبگوشت های اصیل؛ اما به دلیل ضعف تبلیغات کسی به بازار خوی برای خوردن آبگوشت مراجعه نمی‌کند و رستوران های همدان به ارائه غذاهای اصیل شان نمی‌پردازند.

ارسال شده توسط : mojtaba447

res2ran.com