رستوران های ایرانی

غذاهای سنتی

طرز تهیه شیر برنج

شیر برنج 

مواد لازم

برنج نیم دانه 2 لیوان
شیر 8 لیوان
شکر 1 لیوان
گلاب 1/2 لیوان
خامه 1/2 لیوان
عرق هل 2 قاشق

 

طرز تهيه

  1. برنج را از شب قبل در کمی آب خیس کنید ، در قابلمه مناسبی برنج را همراه با 3 لیوان آب روی حرارت متوسط بپزید تا برنج نرم شود و حدود نصف لیوان از آب باقی بماند.سپس شیر را به برنج اضافه کنید و صبر کنید تا برنج کاملا باز شده و مغز پخت شود ؛ پس از اینکه دانه های برنج کاملا باز شدند شکر را در نصف لیوان آب جوش حل کنید و به شیر برنج اضافه نمائید و شیر برنج را مرتب هم بزنید تا شکر در آن حل شود.
  2. 10 دقیقه بعد از اضافه کردن گلاب حرارت را خاموش کنید و یک دم کنی تمیز روی قابلمه بگذارید و درب قابلمه را ببنید و 5-10 دقیقه صبر کنید تا شیر برنج جابیفتد ، پس از این مدت درب قابلمه را بردارید و بعد از اینکه شیربرنج کمی سرد شد در ظرف مورد نظر سرو کرده و تزئین کنید.
  3. 10 دقیقه آخر طبخ گلاب و عرق هل را اضافه کنید و همچنان هم بزنید تا هم شیربرنج ته نگیرد و هم مواد کاملا با هم مخلوط شوندنکته:مقدار شکر بسته به ذائقه افراد دارد و میتوانید دو برابر شده یا به نصف کاهش یابد ، هنگامی که شیر را اضافه میکنید کمی حرارت را بالا ببرید تا شیر بجوشد سپس حرارت را متوسط کنید و توجه داشته باشید حین پخت درب قابلمه باز باشد تا شیربرنج سر نرود.
  4. میتوانید به دلخواه برای تجربه طعم خوبی از شیر برنج در دقایق آخر طبخ حدود یک ملاقه از شیر برنج را با نصف لیوان خامه جداگانه مخلوط کنید و مجددا داخل ظرف برگردانید و مواد را هم بزنید و بعد از 5 دقیقه زیر شیر برنج را خاموش کنید.

 

res2ran.com