رستوران های ایرانی شیراز

طرز تهیه و دستور پخت کباب کوبیده

بيشتر مردان ايراني- هر چقدر هم كه اهل آشپزي نباشند- معمولا روش پخت كباب كوبيده را مي‌دانند
حالا اگر شما از آن دسته آقايان نيستيد و يا اينكه هميشه هنگام كباب كردن با مشكل ريختن مواد روي آتش مواجه هستيد، ما در اينجا به‌طور مفصل به روش پخت و فوت و فن‌هاي آن مي‌پردازيم. پس از همين امروز وعده نهار يكي از روزهاي پايان اين هفته يا هفته آتي را با چلوكباب خانگي به خانمتان بدهيد.
مواد لازم براي 6 نفر:
- گوشت چرخ كرده؛ يك كيلوگرم- پياز؛ 300 گرم- زعفران ساييده شده؛ يك قاشق چاي‌خوري- نمك و فلفل؛ به مقدار كافي
روش پخت:
1 - ابتدا كاسه بزرگي آماده كرده و پيازها را پس از پوست كندن و شستن با رنده ريز در آن رنده كنيد.
نكته: اگر پياز آب انداخت با دست پياز رنده شده را بچلانيد و آب اضافي آن را خالي كنيد.
2 - گوشت چرخ كرده را همراه با نمك و فلفل به پياز رنده شده اضافه كنيد. زعفران ساييده شده را نيز در كمي آب‌جوش حل كرده و در اين مخلوط گوشتي بريزيد و با دست‌تان مواد را خوب ورز دهيد تا مايه كباب حالت چسبنده پيدا كند. سپس مخلوط گوشتي را به مدت 2 تا 3 ساعت در يخچال قرار دهيد.
3 - براي سيخ كردن كباب هم مقدماتي لازم است. ابتدا در كاسه كوچكي مقداري آب سرد بريزيد و كنار دست‌تان قرار دهيد. حالا پيش از برداشتن مايه كباب دست‌تان را در آب خيس كرده، يك مشت از مايه را برداريد و به شكل دوك درآوريد؛ سپس همان‌طور كه مواد در دست راست‌تان قرار دارد، سيخ را روي مايه دوكي بگذاريد و شروع به پوشاندن سطح سيخ با مايه كباب كنيد.
در پايان دوباره دست‌تان را در آب سرد فرو كنيد و روي سيخ فشار دهيد تا اثر انگشتان شما بر گوشت باقي بماند. حالا ابتدا و انتهاي كباب را به سيخ بچسبانيد و كناري بگذاريد. همين كار را درباره همه مواد و سيخ‌ها انجام دهيد. سپس آتش را بر پا كرده، سيخ‌ها را روي آن قرار دهيد. فقط به خاطر داشته باشيد كه ابتدا بايد آتش را مرتب باد بزنيد تا گوشت خودش را بگيرد. وقتي گوشت كمي برشته شد، ديگر باد زدن لازم نيست.
نكته1: گوشت كباب كوبيده را 2بار چرخ كنيد. در ضمن يا آن را به صورت خالص از گوشت گوسفند آماده كنيد يا از تركيب گوشت گوسفند و گوساله استفاده كنيد. پخت كباب كوبيده با گوشت گوساله به‌تنهايي امكان ندارد زيرا گوشت گوساله فاقد چربي لازم است. البته استفاده از قسمت‌هاي خيلي چرب گوشت گوسفند نيز براي پخت كباب كوبيده مناسب نيست.
نكته 2: با وجود اينكه طبق اين دستور ديگر نبايد نگران ريختن كباب باشيد ولي براي اطمينان بيشتر يكي دو تخم‌مرغ به مايه كباب اضافه كنيد.

 

 
نظرات ارسال شده ( 11 )
  • کاوه  در تاریخ 22 خرداد 1389 :

    ممنون از این مطلب .
    اما سیخ کردن کباب کوبیده بیشتری تجربیه و فکر میکنم با تئوری نمیشه یاد گرفت .


  • arash  در تاریخ 16 اسفند 1389 :

    از شما برای دستور تهیه کباب کوبیده و مطالب جالبتان متشکرم


  • mm  در تاریخ 9 خرداد 1390 :

    من فكر مي كنم اگر رستوران ها براي كباب كوبيده انقدر گوشت استفاده ميكردند بر شكست مي شدند ودر ضمن كباب هاي بيرون مزه هر چي ميدن غير ازگوشت


  • آیدا  در تاریخ 19 شهریور 1390 :

    مرسی واقعا مفید بوددددددددد ...


  • مريم  در تاریخ 11 تیر 1391 :

    آرزوم اينه مثل رستوران كوبيده درست كنم!!


  • صادق  در تاریخ 9 آبان 1391 :

    خیلی خیلی ممنونم اگرم یاد نگرفته باشم لااقل جلو برادر خانمم کم نیاوردم اصلا قفل کرد وقتی شنید


  • ص.م  در تاریخ 4 اردیبهشت 1392 :

    سلام.هنوکه درست نکردم اما امیدوارم خوب بشه


  • farbod  در تاریخ 23 بهمن 1392 :

    سلام .ممنون بابت سایت خوبتون ما خانواده سه نفر هستیم.اغلب روزهای تعطیل در منزل انواع کبابها را درست می کنیم.ولی کوبید را به خاط اینکه موقع طبخ میریزه تاحالا ریسک نکردیم .ولی با این روش شما فکر کنم بتونم .بازوlم ممنون


  • غلام  در تاریخ 4 فروردین 1393 :

    کوبیده به چنتاچیزبایدخیلی اهمیت داد اول خوب چرخ کردن گوشته دوم سیخ گیری مایع به طور یکسان ینی مایع روی سیخ نباید یکطرفش زیادباشه یکطرفش کم سوم موقع پخت بایدسیخ بامایع سردباشه چهارم بایدآتش زیادی داشته باشید که سریع مایع دورسیخ خودشوبگیره؛من خودم کبابی دارم خیلی هم مشتری دارم تواین نوروز ۹۳ خیلی سرم شلوغه


  • مهدی  در تاریخ 13 شهریور 1393 :

    سلام با تشکر از شما این دستور کباب کوبیده خانگی است اگر ممکنه طرز تهیه کباب کوبیده رستوران ها را بنویسید


  • هادی  در تاریخ 26 دی 1396 :

    سلام من کارم رستورانه و این طرز تهیه که گفتید خنده داره


جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
پیتزا فرانسوی

رستوران های ایرانی © 2009