رستوران های ایرانی شیراز

15 اردیبهشت روز شیراز گرامی باد

15اردیبهشت روز شیراز،www.res2ran.com

امروز روز سرمستی شیراز است

امروز روز شیراز است، روز سعدی و حافظ، روز تخت جمشید و پاسارگاد و بیش از همه اینها، روز سرمست شدن از عطر شکوفه​های بهارنارنج، گل محمدی و سایر گل​ها و عرقیاتی که فضای این شهر را آکنده و سرمست از عطری بهشتی می​کند و اردیبهشت شیراز را تمثالی از زیباترین، شاعرانه​ترین و رویایی​ترین ماه​های سال در تمام کشور و حتی جهان.

 

چند سال پیش با تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی، روز میانی بهار، ۱۵ اردیبهشت به نام «روز شیراز» نامگذاری شد. هدف از این نامگذاری، آنگونه که جعفر قادری، نماینده شهر شیراز در مجلس به جام​جم می​گوید: بازمعرفی و شناساندن تمام توانمندی​ها و ظرفیت​های این شهر در سطح ملی و بین​المللی بوده است؛ ظرفیت​هایی که هرکدام به تنهایی می​تواند سهم بسزایی در جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به این شهر داشته باشد.

البته آوازه شیراز بدون این نامگذاری نیز، قرن​ها پیش و به واسطه دو شاعر جهانی خود، به دورترین نقاط جهان رسیده بود، به طوری که اکنون فقط در شهر پاریس، چهار خیابان به نام سعدی وجود دارد و از دیدگاه سرگیویچ پوشکین، شاعر و نویسنده روسی قرن هجدهم و بنیانگذار ادبیات روسی مدرن، شرق همان سعدی است.

حافظ نیز خیلی زود جای خود را در بین ادب​دوستان جهان باز کرد، به گونه​ای که ابتدا آلمانی​ها با ترجمه دیوان حافظ در قرن هجدهم و سپس انگلیسی​ها، فرانسوی​ها و امریکایی​ها با وی آشنا شدند. حتی گفته می​شود: گوته، شاعر مشهور آلمانی نیز از اولین ترجمه دیوان حافظ بهره برده و دیوان غربی​شرقی خود را سروده است.

شیراز از لحاظ تاریخی​فرهنگی نیز شهرتی جهانی دارد و آثار ثبت جهانی شده تخت​جمشید و پاسارگاد آن، بخوبی معرف قدمت و تمدن این شهر به جهان بوده است.

فارس، استان عرقیات گیاهی

استان فارس علاوه بر ظرفیت تاریخی، فرهنگی و ادبی، از توانمندی و ظرفیتی بالایی در تولید گیاهان دارویی و عرقیات برخوردار است که اگرچه تاکنون از چشم​های تیز جهانی و حتی ملی، دور مانده و آنطور که باید به آن پرداخته نشده است، اما جایگاه ویژه​ای در میان خود مردم این استان دارد.

به گفته قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس، مردم این استان کمتر از نوشیدنی​های مصنوعی و بازاری، برای مصارف روزمره خود و جشن​ها و میهمانی​هایشان استفاده می​کنند و در واقع بیشتر مصرف آنها را عرقیات طبیعی تولیدشده در داخل استان، تشکیل می​دهد.

عرق بیدمشک، بهارنارنج، گل محمدی و نسترن از جمله عرقیات و نوشیدنی​هایی است که در این استان تولید شده و مردمان سرزمین فارس در فصول مختلف سال از آن استفاده می​کنند.

استفاده از این عرقیات به اندازه​ای در میان مردم این استان جا افتاده است که اصطلاحی طنزگونه هم در این زمینه دارند و زمانی که میهمانی غیرشیرازی داشته باشند، به کار برده می​شود: «هرکسی به این شهر می​آید، باید عرق خورش کرد.»

به گفته جعفری، این اصطلاح هنگام تعارف نوشیدنی همچون عرق بیدمشک یا عرق بهارنارنج به یک میهمان غیر هم​استانی، بیان می​شود. البته تمام این عرقیات ارزش دارویی نیز دارد.

عمده تولیدات گل و گیاه و عرقیات این استان در شهرهای شیراز، داراب و میمند روییده و مورد بهره​برداری قرار می​گیرد که در این میان شیراز بیشتر به بهار نارنجش معروف است و میمند و داراب نیز به گل محمدی و گلاب. هم اینک و در این هنگامه اردیبهشت نیز فصل شکوفا شدن غنچه​های گل محمدی در این دو شهر و عطرآگین شدن شیراز به بوی خوش شکوفه​های بهارنارنج است.

15اردیبهشت روز شیراز،www.res2ran.com

شیراز این روزها عطر بهار نارنج میدهد

درختان نارنج هرساله از اواخر فروردین ماه شکوفه می​دهد و برداشت بهار نارنج تا اواخر اردیبهشت در استان ادامه دارد.

بهارنارنج با قدمت 540 ساله به عنوان درختی سنتی درشیراز کاشته شده و معمولا به صورت خشک، عرق و اسانس با خاصیت تسکین​دهنده و آرام​بخش استفاده می​شود.

عرق بهارنارنج به سبب داشتن طبع گرم، برای اعصاب بسیار مفید است و شیرازی​ها معمولا این عرق را به​صورت ترکیب با گلاب یا عرق بیدمشک به صورت شربت مصرف می​کنند.

از مهم​ترین خواص دارویی آن نیز، تأثیر روی سیستم عصبی بدن است، به طوری که آرامش​بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای میگرنی را کاهش می​دهد.

برداشت و عرق​گیری بهارنارنج که نویدبخش بهاری دل​انگیز است در روستاهای این استان معمولا با آیین​هایی همچون نغمه​خوانی، دعا و جشن و سرور همراه است.

 

 

 
نظرات ارسال شده ( 2 )
  • محسن  در تاریخ 4 بهمن 1394 :

    بسیار عالی


  • غزل  در تاریخ 12 اردیبهشت 1395 :

    باتشکرازمطلبتون به شهرم وشیرازی بودنم افتخارمیکنم .


جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
ساندویچ قارچ برگر مک دونالد

رستوران های ایرانی © 2009