رستوران های ایرانی شیراز

طرز تهیه تبوله فتوش - پیش غذای لبنانی

 لبنانی ها به پیش غذا می گویند مزا (Meza) و تبوله فتوش یکی از مشهورترین «مزا»های آنهاست.

تبوله فتوش res2ran.com

مواد لازم

 بلغور گندم پخته ۲ لیوان
جعفری و نعناع (خردشده) ۱ لیوان
گوجه فرنگی ۲ لیوان
پیازچه نیم لیوان
لیموترش ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهيه

  1. ابتدا بلغورها را بعد از پخت به مدت ۳۰ دقیقه در آبلیمو بخیسانید. بعد جعفری، نعناع، پیازچه و گوجه فرنگی را اضافه کرده و ادویه ها و روغن زیتون را بیفزایید.
  2. قبل از مصرف، تبوله آماده شده را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال گذاشته و آنگاه آن را سرو کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این پیش غذا هنگام خوردن در برگ های تازه کاهو پیچیده و سپس میل می شود.

بهتر است چند حبه سیر هم به تبوله اضافه کرده و میزان گوجه فرنگی ها را بیشتر کنید. به علاوه اضافه کردن کلم بروکلی به آن نیز می تواند ارزش تغذیه ای اش را بالا ببرد.

 --------------------------------------------------- 

لبنان res2ran.com

 

● عادت های غذایی لبنانی ها

لبنانی ها قبل از غذای اصلی پیش غذای مفصلی را سرو می کنند. هر کدام از این پیش غذاها داخل بشقاب های کوچکی گذاشته می شود که به مجموعه آنها مزا (meza) هم گفته می شود. مزا لبنانی از دو سالاد بسیار خوشمزه به نام تبوله فتوش، حمص(ترکیبی از نخود، کشک و روغن زیتون)، بابا غنوج(چیزی شبیه حلیم بادمجان)، سمبوسه، دلمه برگ مو، کیبه، چیز رول و... تشکیل می شود.

روغن زیتون، سبزیجات تازه همچون پیاز، سیر، جعفری، نعناع، زیتون و نخود فرنگی، ادویه های مختلف همراه آبلیمو و روغن زیتون، میوه های متنوع و رنگارنگ به علاوه غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو، رنگ و لعاب خاصی به سفره های لبنانی می دهد. آشپزهای لبنانی بیش از آنکه به انواع سس ها متکی باشند، به ادویه جات و تازگی مواد غذایی توجه می کنند. جالب است بدانید، لبنانی ها ندرتا از چربی های حیوانی در غذایشان استفاده می کنند و مصرف کره و خامه را فقط به چند دسر محدود کرده اند. در ضمن، گوشت پرندگان را هم به گوشت قرمز ترجیح می دهند. اما اگر قرار به خوردن گوشت قرمز باشد، مردم ساحلی نشین لبنان، گوشت گوسفند و مردم مناطق کوهستانی گوشت بز را انتخاب می کنند. به ندرت می توان غذایی لبنانی را پیدا کرد که فاقد روغن زیتون، سیر و آبلیمو باشد. بیشتر غذاهای لبنانی با کباب کردن، تنوری کردن یا خوابانده شدن در روغن زیتون تهیه می شوند.

بعد از پیش غذاها، غذای اصلی آورده می شود که عمدتا انواع کباب است. کنار کباب ها استفاده از برنج مرسوم نیست. در لبنان غذای برنجی کمتر مشاهده خواهید کرد. اما استفاده از سیب زمینی سرخ کرده، کشک و از همه مهم تر ماست چکیده در سفره لبنانی بسیار رایج است. بعد از غذا هم قلیان می کشند. لبنانی ها به میوه های تازه مثل توت فرنگی، آناناس و موز که ترکیب رنگ های آنها حسابی چشم نواز است، اهمیت زیادی می دهند. بسیاری از لبنانی ها بعد از ساعت ۱۲ شب به رستوران ها می روند و فعالیت رستوران ها در این کشور تا پاسی از شب ادامه دارد.

 

● خواص گندم

یکی از نکاتی که همواره هنگام مصرف گندم به آن تاکید می شود خوردن گندم کامل است زیرا در این صورت گندم دارای فیبر خواهد بود به طوری که با مصرف ۱۰۰ گرم از آن، نیمی از نیاز روزانه به فیبر تامین خواهد شد. علاوه بر فیبر در سبوس گندم، ویتامین E فراوانی نیز وجود دارد و به این دلیل ورود این ماده غذایی در برنامه هفتگی تان می تواند نیاز به این ویتامین را برطرف کند. جالب است بدانید که با این عادت احتمال ابتلا به شایع ترین سرطان میان خانم ها یعنی سرطان پستان نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. در ضمن، فیبر دریافتی حاصل از خوردن گندم کامل احتمال ابتلا به سرطان کولون را نیز به میزان چشمگیری کم می کند زیرا با مصرف فیبرهای نامحلول موجود، سرعت حرکت مدفوع در روده بزرگ افزایش می یابد و احتمال یبوست به حداقل ممکن می رسد.

  

● خواص پیازچه

اولین موضوع مهم درباره این سبزی ویتامین C فراوان آن است به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از این سبزی ۲۶ میلی گرم ویتامین C به بدن می رسد بنابراین گنجاندن پیازچه در رژیم غذایی روزانه به خصوص در فصول سرد سال که سرماخوردگی شایع تر می شود یک عادت غذایی مطلوب تلقی می شود. نکته دیگر درباره این پیازچه پتاسیم زیادی است که در آن یافت می شود بنابراین کسانی که فشار خون دارند بهتر است پیازچه بیشتری مصرف کنند. فراموش نکنید که در حجم مساوی پیاز و پیازچه، پیازچه دارای کالری کمتر و فیبر بیشتر است بنابراین خوردن این سبزی به کسانی که قصد کاهش وزن دارند، پیشنهاد می شود. البته سبزی ها تقریبا همگی دارای انرژی برابرند و گزینه های مناسبی هستند که برای کاهش وزن به افراد توصیه می شوند. در ضمن، نباید اصل تنوع را فراموش کرد و با کمی تعریف از یک سبزی بقیه را به کل کنار گذاشت.

 

● خواص کاهو

بنابر تحقیقات انجام شده درباره کاهو، این سبزی به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام لکتوکاریوم به رفع بی خوابی کمک می کند و به دیابتی ها نیز توصیه می شود. کاهو علاوه بر املاح و ویتامین های مختلف دارای فیبر و از همه مهم تر منیزیم است از این رو مصرف این سبزی موجب تقویت بافت عضلانی و اعصاب می شود، ضمن آنکه در بهبود یبوست نیز بسیار موثر است. جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده اند افرادی که با کمبود منیزیم رو به رو هستند یا منابع آن را کمتر می خورند، زودتر موهای شان سفید می شود پس برای به تاخیر انداختن این عارضه کاهو بخورید. 

 

 
نظرات ارسال شده ( 28 )
  • ملیکا  در تاریخ 29 آذر 1389 :

    واقعا خیلی جالب بود حتما تبوله را درست میکنم از ایده های جدیدتون ممنون


  • زیبا  در تاریخ 16 دی 1389 :

    خیلی عالی بود من دبی رستوران لبنانی ها رفته بودم و تبوله خورده بودم و خیلی خوشم اومده بود. اگر ممکنه دستور گبه رو هم بذاریدممنون میشم


  • محمد  در تاریخ 5 بهمن 1389 :

    اول از یه چیزی مطمئن بشین بعد بنویسید.من خودم عرب هستم و در لبنان زندگی میکنم.
    ترکیب مزای حمص کشک نیست ارده میباشد.
    یادتون نره تصیح کنید.


  • نویسنده  در تاریخ 5 بهمن 1389 :

    جناب آقای محمد عزیز ، از بررسی و انتقاد شما سپاسگزارم . البته همون طور که در پایان مطلب میبینید ، این نوشته از منبعی دیگر تهیه شده و ما صرفا منتشر کننده بودیم .


  • رضا  در تاریخ 21 بهمن 1389 :

    damet garam


  • الیeli  در تاریخ 23 اردیبهشت 1390 :

    very good


  • پریا  در تاریخ 5 تیر 1390 :

    خیلی عالی بود مرسی


  • nilofar zahedi  در تاریخ 6 تیر 1390 :

    با درودی بیکران و سپاس از دستورات پخت غذا ها خواهش میکنم اگه میشه جواب منو بدهید نخود برای حموس سه روز خیساندم پوست گرفتم اما وقتی اسیاب میکنم نرم نشد با گوشکوب هم کوبیدم حالا چیکارش کنم نرم بشه ؟ بریزمش دور یا همینو میشه کاری کرد؟ با سپاس فراوان


  • حسین  در تاریخ 13 تیر 1390 :

    خانم زاهدی. نخود را بعد از چند ساعت خیساندن باید بپزی تا نرم و له شود. سپس در دستگاه بلندر بریز و به اندازه 20 درصد نخود ارده اضافه کن به همراه نمک- فلفل قرمز- آب لیمو - روغن زیتون و سپس دستگاه را روشن کن تا کاملا مواد یک دست شود و در پایان اگر مواد سفت بود آب و ماست چکیده شیرین اضافه کن و در هنگام سرو با فلفل قرمز و روغن زیتون آن را تزیین کن.


  • ماهدخت  در تاریخ 14 تیر 1390 :

    منم شنیدم حمص باارده درست میشه که البته تو خونه ما تبوله وحمص خیلی طرفدارداره.


  • mesgarha  در تاریخ 14 آبان 1390 :

    تبوله خود نوعی سالاد و فتوش نوعی دیگر است و سالاد تبوله فتوش غلط است و شما طرز تهیه تبوله را نوشتید نه فتوش .


  • باران  در تاریخ 23 آبان 1390 :

    سلام من9سالمه وعاشق غذای لبنانی ام و اولین غذای لبنانی رادرسن 4سالگی ودردبی خوردم وامیدوارم این غذا خوشمزه باشد


  • حميده  در تاریخ 25 آبان 1390 :

    براي مهمونيم دنبال يه سالاد خوشمزه ميگشتم كه تبوله رو ديدم


  • هدی  در تاریخ 29 بهمن 1390 :

    من چون خودم عرب همیشه این غذاهارا در سریال های عربی می دیدم وخیلی دوست داشتم درست کنم.واقعاَممنون


  • sanaz tahmasebi  در تاریخ 8 خرداد 1391 :

    با عرض سلام و خسته نباشید خیلی خوب بود خیلی به خصوص طرز تهیه تبوله فتوش واقعا ممنون


  • روشنک  در تاریخ 9 خرداد 1391 :

    با عرض سلام در دستور تهیه تبوله فتوش نوشته شده گوجه فرنگی 2لیوان میخواستم بدونم منظورتون آب گوجه فرنگیه؟پیازچه هم همینطور؟ *با عرض تشکر*


  • مدیریت  در تاریخ 10 خرداد 1391 :

    خیر خانم روشنک ، منظور گوجه خرد شده است . همون طور که در شکل میبینید . و همین طور پیازچه خرد شده نیم لیوان یا پیمانه .


  • سارا  در تاریخ 20 مهر 1391 :

    لطفا دستور حمص را کامل واصولی بگید هر کسی یه جوری میگه نمیدونیم کدومش درسته مرسی.


  • آمنه  در تاریخ 7 آذر 1391 :

    وای که چقدرخوشمزه به نظرمیاد.حتما درست می کنم.مرسی


  • فاطمه  در تاریخ 20 فروردین 1392 :

    سلام خسته نباشید منم توی لبنان زندگی می کنم البته عرب نیستم ولی توی این یکسالی که آمدم اینجا خیلی از غذاهاشون راضیم البته گاهی هوس قرمه سبزی و کباب برگ می کنم ولی این برنج نخوردن اینجا یا کم خوردنش خیلی خوبه عادت کردم تبوله خوش مزست فتوش هم همین طور تفاوتش در اینه که توی فتوش بلغور نداره و به جاش تیکه های نان لبنانی که با روغن زیتون سرخ شده داره و توش هم سماق می ریزند که تبوله نداره


  • فاطمه  در تاریخ 20 فروردین 1392 :

    کنار حمص هم یک چیز دیگه هست که شکلش مثل حمصه اسمش متبله که با بادمجان کبابی و ارده و لیمو ترش و سیر کوبیده درست میشه البته یک پیش غذای دیگه هم هست که اونم خیلی طعم خوبی داره به اسم بابا غنوش اونم با بادمجان کبابی هستش مخلوط شده با فلفل دلمه ای و کمی فلفل تند و گوجه نگینی خرد شده و مهمترین چیزش که اصل خوشمزگیشه سس خرما که میشه گفت همون سرکه خرما میشه یک طعم شیرین و ترش داره که این رو مثل سس فقط روش میریزن نه اینکه قاطیش کنند اگر برید جنوب می تونید این سس رو تهیه کنید چون بعید می دونم شهرهای دیگه داشته باشند


  • فاطمه  در تاریخ 20 فروردین 1392 :

    راستی یک چیز دیگه هم بگم اونم اینکه ایشالله همتون بیایید لبنان و اینجا غذاهاش رو بخورید چون من رستوران لبنانی چندین جای ایران رفتم و لی اصلا با اینجا قابل قیاس نیست هم موادش هم طعم و بوش یک چیز جالب دیگه اینکه من امسال برای اولین بار درعمرم کل زمستون رو بدون مریضی گذروندم می دونید برای چی چون اینجا هواش تمیزه و پر از ویروس نیست کل زمستون مدام اینجا بارون می بارید یعنی 5 الی 6 روز یکبار و شدید هم می بارید بعضی وقتها سه روز پشت سر هم و خیلی شدید کلا آب و هوای مدیترانه ای این طوریه


  • نویسنده  در تاریخ 20 فروردین 1392 :

    خیلی ممنون فاطمه خانم از اطلاعات مفیدی که در مورد لبنان و غذاهای لبنانی در اختیار ما قرار دادین. امیدوارم باز هم مطالب شما رو بخونیم .


  • فاطمه  در تاریخ 20 فروردین 1392 :

    خواهش می کنم فقط الان که دیدم متنی رو که نوشتم احساس کردم خیلی پرحرفی کردم راستی یک نکته توی فتوش تربچه و خیار خرد شده و کاهو هم داره که توی تبوله نداره ممنون


  • سایه روشن  در تاریخ 7 دی 1392 :

    سلام خیلی خوب بود اما من تو انتخاب روغن زیتون یه مشکل بر خوردم تا الان دو تا تهیه کردم و هر دو تقلبی بوده شما برند خاصی رو میشناسین که معتبر و خوب باشه خواهش میکنم کمکم کنید چون تو ایران اجازه ی تست رو غن زیتون رو نداری و مجبوری بخری و اگه تقلبی باشه پولت رو از دست میدی


  • نویسنده  در تاریخ 7 دی 1392 :

    به نظر من همین برند های داخلی خودمون که تبلیغاتشون هم توی تلویزیون میزنن خوبه و من مشکلی ندیدم .


  • سهىل  در تاریخ 20 بهمن 1392 :

    بسىارعالى


  • سارا  در تاریخ 6 آبان 1394 :

    من تو لبنان بارها فتوش خورده توش يه سبزي بنام خرفه هست كه از شمبليله بزرگتره هست البته تو ايران هم پيدا ميشه


جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
خوراک تونادو

رستوران های ایرانی © 2009