رستوران های ایرانی شیراز

طرز تهیه شله زرد

شله زرد,www.res2ran.com

مواد لازم

برنج یک لیوان
شکر دو و نیم لیوان
گلاب نصف لیوان
آرد برنج نصف قاشق غذاخوری
زعفران ساییده یک قاشق چای‌خوری
کره 25 گرم
پودر هل یا وانیل نصف قاشق چای‌خوری
آب 8 لیوان
خلال بادام یک لیوان
خلال پسته و دارچین برای تزئین

 

طرز تهيه

  1. یک لیوان برنج را شسته، با 8 لیوان آب، بدون نمک، به مدت یک شب خیس می‌کنیم. بعد آب و برنج را روی شعله گذاشته، جوش می‌آوریم. سپس برای دو ساعت با شعله کم می‌کنیم و چندین بار آن را هم می‌زنیم تا برنج کاملاً له شود و لعاب بیندازد و مغز برنج پخته شود
  2. یک قاشق چای‌خوری زعفران را با یک چهارم لیوان آب، ده دقیقه روی کتری در حال جوش گذاشته تا دم بکشد.نصف قاشق چای‌خوری پودر هل را با یک چهارم لیوان آب، ده دقیقه روی کتری در حال جوش گذاشته تا دم بکشد.
  3. نصف قاشق چای‌خوری پودر هل را با یک چهارم لیوان آب، ده دقیقه روی کتری در حال جوش گذاشته تا دم بکشد. بعد آن را از صافی رد می‌کنیم. به جای آب پودر هل صاف شده می‌توان از نصف قاشق چای‌خوری وانیل استفاده کرد.
  4. سپس نصف قاشق غذاخوری آرد برنج را در نصف لیوان آب سرد حل می‌کنیم.زعفران دم کشیده، آب هل صاف شده یا وانیل، گلاب، آرد برنج حل شده و شکر را به برنج پخته شده اضافه کرده، هم می‌زنیم تا ده الی پانزده دقیقه دیگر با شعله کم دم بکشد و جا بیفتد.شعله را خاموش می‌کنیم و کره را اضافه کرده، هم می‌زنیم
  5. اگر شله زرد سفت باشد، می‌توان به آن گلاب یا آب اضافه کرد. (برای تشخیص میزان سفتی شله زرد می‌توان کمی از آن را در یخچال گذاشت تا میزان سفتی شله زرد را بعد از سرد شدن بیازماییم) بعد از کمی سرد شدن، خلال بادام به آن اضافه کرده، هم می‌زنیم و در ظرف پذیرایی می‌کشیم. با دارچین یا خلال پسته و بادام می‌توان شله زرد را تزئین نمود و آن را سرد یا گرم میل کرد.

 

 

 
نظرات ارسال شده ( 0 )
جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
ساندویچ پنکیک

رستوران های ایرانی © 2009