رستوران های ایرانی شیراز

طرز تهیه مسما بادمجان و رازهای خوشمزه تر شدن آن

مسما بادمجان,www.res2ran.com

مواد لازم

مرغ 500 گرم
بادمجان متوسط 6 عدد
گوجه فرنگی متوسط 3 عدد
پیازمتوسط 1 عدد
روغن کانولا 6 قاشق غذاخوری
غوره 1 لیوان
نمک,زردچوبه و زعفران به میزان دلخواه

 

طرز تهيه

  1. تکه‌های مرغ را با 2 قاشق غذاخوری روغن کانولا در تابه‌ای با دیواره‌های بلند خوب سرخ کنید. بعد از سرخ شدن، تکه‌های مرغ را از تابه بردارید و پیازی که نگینی خرد کرده‌اید را در روغن تفت دهید.پس از طلایی شدن پیازها، نمک و زردچوبه و تکه‌های مرغ را به آن‌ها اضافه کنید و روی تمام مواد، 1 تا 2 فنجان آب بریزید. بگذارید غذا 20 تا 25 دقیقه روی حرارت ملایم بماند.
  2. در این فاصله، بادمجان‌ها را به دو نیم تقسیم و در 4 قاشق غذاخوری روغن باقیمانده، سرخ کنید و کنار بگذارید.
  3. بعد از این که مطمئن شدید تکه‌های مرغ تقریباً پخته‌اند، زعفران آب‌کرده، گوجه‌فرنگی‌های خرد شده، بادمجان‌ها و غوره را به آن بیفزایید. بعد از 10 دقیقه، خورش مسما بادمجان آماده خواهد بود. 
  4. مسما بادمجان از غذاهای شمالی است که در تهیه آن از گوشت مرغ استفاده می‌شود. این غذا معمولاً با قیمه بادمجان و حتی خورش بادمجان یکی در نظر گرفته می‌شود در حالی که در قیمه بادمجان، به جای سیب‌زمینی سرخ‌شده، بادمجان سرخ‌شده گذاشته می‌شود و خورش بادمجان نیز فقط از گوشت خورشی و بادمجان تشکیل شده است و بادمجان‌ها مدتی در خورش حرارت می‌بیند و می‌پزند اما مسما بادمجان، خورشی است که در آن گوشت مرغ سرخ‌شده و بادمجان سرخ‌شده و گوجه‌فرنگی به عنوان سبزی وجود دارد.
  5. نکته‌هایی برای هر چه خوش‌طعم‌تر تهیه کردن این غذا وجود دارد که عبارتند از:
  6. گوشت مرغ باید خوب سرخ و طلایی شده باشد. اول باید تکه‌های خام مرغ سرخ شوند و بعد با کمی آب برای مغز پخت شدن روی حرارت قرار بگیرند.
  7. هرگز در مسما بادمجان، گوشت قرمز نریزید.
  8. ی‌توانید بادمجان‌های سرخ شده را بعد از پخت غذا و هنگام سرو در ظرف بچینید یا اینکه 10 دقیقه مانده به برداشتن غذا از روی حرارت، به خورش اضافه کنید
  9. برای اینکه بادمجان‌ها له نشوند، کلاهک بالای آن‌ها را نکنید.
  10. چاشنی مسما بادمجان فقط غوره است و هر چه غوره‌ها درشت‌تر باشند، بهتر است. از افزودن سرکه و آب‌لیمو به این غذا خودداری کنید زیرا طعم مناسبی به آن نمی‌دهد.
  11. ادویه‌های مناسب مسما بادمجان زردچوبه و زعفران است. برای اینکه زعفران بیشتر رنگ دهد، آن را در هاون چوبی بکوبید، نه هاون فلزی یا سنگی و بعد از اینکه آن را به صورت پودر درآوردید، در کمی آب داغ دم کنید. دم کشیدن زعفران 15 دقیقه طول می‌کشد.
  12.  برای اینکه گوجه‌فرنگی‌ها بافت خود را از دست ندهند،‌ آن‌ها را به دو نیم تقسیم کنید و در 10 دقیقه پایانی به غذا بیفزایید. بهتر است این گوجه‌فرنگی‌ها متوسط باشند، نه بزرگ و نه کوچک.
  13. از آنجا که این غذا با برنج سرو می‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنم که ته دیگ آن را نان بگذارید، آن هم نان تافتون.
  14. همراه این خورش بهتر است ترشی لیته یا سالاد شیرازی بگذارید و از آنجا که این غذا نفاخ است، همراه آن شربت نعناع میل کنید البته هر نوشیدنی دیگری را نیز می‌توان همراه این غذا میل کرد و این کاملاً سلیقه‌ای است.

 

 

 

 
نظرات ارسال شده ( 0 )
جستجوی برچسب
اخبار شهر شیراز
تصویر تصادفی
ساندویچ سالاد الویه

رستوران های ایرانی © 2009