رستوران های ایرانی

انواع دسر و شیرینی

طرز تهیه کروسان

كروسان 

مواد لازم

آرد 1 و 2/3 لیوان
خمیر مایه فوری 1 قاشق چایخوری
شکر 2 قاشق غذاخوری
آب ولرم  1/4 لیوان
شیر 1/4 لیوان
 کره 150 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
 نمک 1/4 قاشق چایخوری
 شکلات چیپسی مقداری

طرز تهيه

خمیر مایه ، آب ولرم و 1 قاشق غذاخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید ، مخلوط کنید و 5 – 10 دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند.

باقی مانده شکر ، نمک ، شیر و 50 گرم کره را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شده و کره ذوب شود سپس داخل کاسه ای بریزید و آرد را به آن اضافه کنید ، کمی هم بزنید سپس خمیر مایه را نیز اضافه کنید و خوب با دست مخلوط کنید تا خمیر نرمی بدست بیاید.

خمیر را 5 دقیقه ورز دهید ، خمیر را به شکل توپ درآورید و داخل کاسه ای که چرب کرده اید بگذارید ، روی کاسه را بپوشانید و 1 ساعت در جای گرمی استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود سپس روی کاسه را با فویل یا نایلون بپوشانید و 2 ساعت خمیر را در یخچال استراحت دهید.

100 گرم کره باقی مانده را روی کاغذ روغنی یا فویل به ضخامت 1 سانتیمتر پهن کنید و داخل فریزر قرار دهید تا سرد و سفت شود ، روی سطح کار کمی ارد بپاشید و خمیر را با وردنه پهن کنید ، کره سرد را در مرکز خمیر قرار دهید ، لبه های خمیر را روی هم بیاورید و به هم بچسبانید تا کره مخفی شود سپس خمیر را چند تا بزنید و روی هم بیاورید تا اندازه اش 1/4 شود.

خمیر را پس از تا زدن 30 دقیقه داخل یخچال استراحت دهید ، خمیر را از یخچال خارج کنید و با وردنه روی خمیر بکشید تا پهن شود ( دقت کنید کره از خمیر بیرون نزند ) و مجدد تا بزنید و 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید ، این کار را چند بار انجام دهید تا کره به لایه های خمیر نفوذ کند ، در مرحله اخر میتوانید خمیر را داخل کیسه فریزر بسته بندی کنید و 1 شب داخل یخچال قرار دهید.

پس از استراحت نهایی خمیر را روی سطح کار نازک پهن کنید و به شکل مثلث خمیر را برش بزنید ، مقداری شکلات چیپسی در مرکز خمیر قرار دهید و خمیر را از قسمت پهن مثلث به سمت باریک ان به آرامی رول کنید تا همانند شکل شود ، خمیرهای آماده شده را داخل سینی فر با فاصله قرار دهید و 2 ساعت داخل فر خاموش به آنها استراحت دهید تا حجم خمیرها دو برابر شود.

زرده تخم مرغ را با کمی شیر یا آب رقیق کنید و روی خمیرها بزنید ( میتوایند روی خمیرها کمی شکر بپاشید ) ، سینی را داخل فری که از قبل با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است 15 – 20 دقیقه قرار دهید تا نان ها طلایی شوند

 

 

res2ran.com